چرا ثروتمندان روسی به خرید بیت‌ کوین روی آورده‌اند؟

جنگ پیش آمده سبب شده تا روسیه تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار بگیرد. اما به باور بسیاری، اثرگذاری این جنگ بسیار فراتر از تغییر در اقتصاد روسیه یا اوکراین است و می‌تواند بسیاری از حوزه‌ها، از جمله رمز ارزها را تحت تأثیر قرار دهد.

با تشدید درگیری‌ها، بسیاری از اولیگارش‌ها و ثروتمندان روسی به خرید حجم زیادی بیت‌کوین روی آورده‌اند. اما علت چنین کاری چیست؟

تا به‌حال اوضاع در روسیه چگونه بوده است؟

در حالی که اوکراین در حال دریافت کمک‌های جهانی است، در طرف مقابل روسیه به‌عنوان آغازگر جنگ هر روز تحت تحریم‌های بیشتری قرار می‌گیرد. ایالات متحده آمریکا، اتحادیه‌ی اروپا، بریتانیا، ژاپن، استرالیا و بسیاری از کشورهای همسو با سیاست‌های نیم‌کره‌ی غربی، روس‌ها را تحریم کرده‌اند و دسترسی این کشور به بسیاری از خدمات مالی بین‌المللی را محدود یا قطع کرده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به شبکه‌ی تبادلات بین بانکی بین‌المللی سوییفت اشاره کرد.

تب این تحریم حتی به شرکت‌ها و برند‌های معروف هم رسیده و بسیاری از کمپانی‌ها یا روسیه را تحریم و یا سرویس‌دهی در این کشور را تعلیق کرده‌اند. به همین دلیل، فشار زیادی بر اقتصاد روسیه وارد شده و شهروندان روس نگران کاهش شدید ارزش ارز ملی خود، روبل هستند. این نگرانی چندان هم غیر منطقی نیست، زیرا روبل تا کنون سقوط شدیدی را تجربه کرده و با افزایش تحریم‌ها به‌نظر می‌رسد این کاهش همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

در حالی که بسیاری به تماشای این بازار نشسته‌اند، برخی دیگر توانایی مالی سرمایه‌گذاری در سایر روش‌های درآمدزایی را دارند تا اگر اقتصاد روسیه با بحران شدید مواجه شد، بتوانند خود را نجات دهند. اولیگارش‌های روس هم از جمله‌ی این افراد هستند. بسیاری از آن‌ها بخش عظیمی از ثروت خود را مدت کوتاهی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به‌دست آوردند. اولیگارش‌ها ثروت هنگفتی دارند، در نتیجه توانایی تصاحب هر نوع دارایی را هم دارند.

چرا شهروندان روسی به‌دنبال خرید بیت‌کوین هستند؟

اول از همه این که بیت‌کوین یک دارایی دیجیتالی غیر متمرکز است که بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی دنیا آن را به رسمیت نمی‌شناسند و در دسته‌ی دارایی‌های سنتی محسوب نمی‌شود، بنابراین تحریم کردن آن دشوار خواهد بود، هر چند قیمت آن نسبت به ارز ملی نوسان بیشتری دارد.

ارزش بیت‌کوین هم‌زمان با خبر حمله‌ی روسیه به اوکراین سقوط کرد و این نگرانی را به‌وجود آورد که جنگ مورد بحث تاثیر مخربی بر بازار رمز ارزها خواهد گذاشت. با این حال، بیت‌کوین در کنار آلت‌کوین‌ها به‌سرعت به ناحیه‌ی قبلی خود بازگشت، زیرا تبدیل روبل به بیت‌کوین با افزایش چشمگیری همراه شد. تبدیل پول ملی روسیه به بیت‌کوین یا سایر رمز ارزها به این معنی است که دارایی‌های افراد دیگر ربطی به اقتصاد روسیه ندارند.

اما علاوه بر بیت‌کوین، تتر که یک استیبل‌کوین غیر متمرکز است هم به گزینه‌ی محبوب بسیاری از ثروتمندان روس تبدیل شده. دلیل اصلی این اتفاق ارزش تتر است که تقریبا برابر با ارزش دلار تغییر می‌کند؛ این یعنی تا زمانی که اقتصاد آمریکا ثبات داشته باشد، ارزش تتر هم تضمین شده است. چنین عواملی می‌توانند به شهروندان روسیه کمک کنند تا تحریم‌های جهانی را دور بزنند.

با این وجود، چانگ پنگ ژائو، موسس صرافی بایننس، ادعا کرده رمز ارزها نمی‌توانند به روس‌ها در دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، زیرا بازار فعلی رمز ارزها برای روسیه بسیار کوچک است. او معتقد است رمز ارزها قدرت کافی برای حضور در بازار جهانی را ندارند و نمی‌توانند امید اولیگارش‌های روس برای دور زدن تحریم‌ها را برآورده کنند. همچنین، رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین به‌سادگی و با اندکی زحمت قابل رهگیری هستند.

علاوه بر این‌ها، آمریکا قصد دارد بازار رمز ارزهای روسیه را هم تحریم کند تا از تراکنش‌های بین‌المللی در قالب رمز ارزها جلوگیری کند. پس خرید توکن‌ها در حجم انبوه ممکن است کار بیهوده‌ای به‌نظر برسد.

ممکن است بازار رمز ارزها تحت تاثیر این تحریم‌ها بار دیگر رشد کند

در حالی که اوضاع بین روسیه و اوکراین مناسب نیست، تاثیر این جنگ و تحریم‌هایی که در پی آن بر اقتصاد روسیه اعمال شده است اثر غیر معمولی بر بازار رمز ارزها می‌گذارند. همچنان که تحریم‌ها بیشتر می‌شوند، افراد بیشتری سعی می‌کنند آن‌ها را دور بزنند و یکی از راه‌هایی که به‌ ذهن بسیاری از افراد می‌رسد این است که از دارایی‌های دیجیتال مانند رمز ارزها استفاده کنند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود رشد ارزش توکن‌های مختلف، از جمله بیت‌کوین و تتر، ادامه‌دار باشد.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا