کنترل و درمان دیابت به کمک سلول های بنیادی

به گزارش سیناپرس، هایپرگلیسمی یا سطوح گلوکز بالا نشانه مشخصه دیابت است و طبق تحقیقات روزانه بیش از ده هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

تولید انسولین روشی است که بدن شما برای دریافت انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه، از جمله انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های متابولیک در سلول‌ها، از کربوهیدرات‌ها، دریافت می ‌کند. بنابراین، انسولین یک هورمون حیاتی برای بقای شماست. این هورمون توسط پانکراس ترشح می شود. پانکراس یا لوزالمعده، اندام برگ مانندی است که در زیر کبد و نزدیک به کیسه صفرا قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، دیابت نوه یک  زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن سلول ‌های بتا (سلول‌ های لوزالمعده مسئول ترشح انسولین) را به عنوان مهاجمان خارجی ببیند و به آن ها حمله کند و در نتیجه منجر به کاهش تولید آنها و در نتیجه افزایش سطح گلوکز در بدن شود. متاسفانه علت دقیق واکنش سلول های ایمنی به سلول های بتا هنوز ناشناخته است.
از زمان کشف این موضوع، دانشمندان در تلاش برای یافتن درمانی برای دیابت بوده‌اند، با این حال، هیچ روشی به طور ۱۰۰ درصد در بازگرداندن توانایی بدن برای تولید این هورمون مؤثر نبوده است. به گزارش سیناپرس،به همین دلیل است که بیماران مبتلا به دیابت نوع یک تنها از طریق داروها و درمان منظم که به افزایش تولید انسولین در بدن آنها کمک می کند، به زندگی خود ادامه می‌دهند. با این وجود، دانشمندان از تحقیق در مورد راه های بهتر برای بهبود استراتژی های درمانی موجود دست نکشیده اند.

به گزارش سیناپرس، به تازگی محققین روش درمانی جدید بر اساس سلول های بنیادی ابداع کرده اند که به طور آزمایشی برای درمان یک بیمار ۶۴ ساله به نام برایان شلتون مورد استفاده قرار گرفت. گفتنی است که این روش درمانی ، توانایی بدن او را برای تولید انسولین بدون استفاده از دارو احیا کرد. با این حال، این درمان ۱۰۰ درصد کامل نبود، زیرا لازم بود از قبل داروهایی به او داده شود که سیستم ایمنی بدن او را سرکوب کند.

به گزارش سیناپرس،این کار برای غیرفعال کردن سلول‌های ایمنی وی در حین انجام پیوند سلول‌های بنیادی پانکراس انجام شد تا از رد سلول‌های بنیادی پیوند شده توسط بدنش جلوگیری شود. برای سرکوب کامل سلول‌ های ایمنی بدن، به او دوز زیادی از داروهایی داده شد که مانع از رد کردن پیوند سلول های بنیادی می شود که متاسفانه این داروها عوارض جانبی وحشتناکی به همراه داشت.

به نظر می رسد این پیوند سلول های بنیادی پانکراس مؤثرترین روش برای درمان قطعی دیابت باشد، با این حال، منابع کافی برای پیوند به تمامی افراد دارای این بیماری، وجود ندارد. دانشمندان در حال حاضر در حال کار روی بهبود این روش درمانی هستند تا آن را برای بدن ایمن تر کنند.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر شرکت های داروسازی نیز در حال تلاش جهت تولید داروها و درمان های بهتری برای درمان موثر هستند. شرکت های  Vertex و ViaCyte از جمله شرکت هایی هستند که برای دستیابی به این موفقیت تلاش می کنند. محققان شرکت ورتکس به دنبال بهبود روش پیوند سلول های بنیادی به گونه ای هستند که نیاز به سرکوب سیستم ایمنی قبل از پیوند کمتر یا حذف شود  و تیم پژوهشی مجموعه ViaCyte نیز به دنبال راه ‌هایی برای بهبود فرآیند پیوند با استفاده از رویکرد پنهان کردن سلول ‌های بنیادی در داخل کپسول ‌هایی ویژه با هدف پنهان کردن هویت آنها از سلول‌ های ایمنی هستند.

با این حال، به نظر نمی رسد این رویکرد به کار گرفته شده توسط ViaCyte موثر باشد زیرا سلول های ایمنی هنوز قادر به تشخیص سلول های بنیادی هستند و مانع فوق، این روش را کمتر موثر می کند. به گزارش سیناپرس،محققان ViaCyte با درک این موضوع تصمیم گرفتند روشی متفاوت را امتحان کنند. آنها در پیکربندی ژنی سلول های بنیادی دخالت کردند تا بتوان آنها را به گونه ای پیوند زد که مانع از تولید انسولین آنها نشود، اما هویت آنها از سلول های ایمنی مخفی کنند.

به گزارش سیناپرس،دانشمندان در حال حاضر برای بهبود این روش کار می کنند تا مطمئن شوند هیچ تهدیدی برای زندگی وجود ندارد.

منبع: gilmorehealth