مدیریت انرژی ساختمان با انرژی های پاک

پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان، بنیان گذار قطب علمی فناوری معماری و بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون در ساخت ساختمان ها و بناها باید برای مصرف بهینه انرژی از روش های جایگزین مانند انرژی های پاک و تجدیدپذیر استفاده کنیم. اکنون به دلیل اقلیم پهناور ایران می توانیم از عناصر و منابع طبیعی مانند خورشید، باد و دیگر نیروها حتی امواج سواحل برای تامین انرژی مورد نیاز ساختمان ها استفاده کنیم.

دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی و استاد نمونه دانشگاه تهران افزود: اکنون با داشتن کویرهای مرکزی، کویر لوت در ایران و بیش از 250 روز آفتابی در سال، می توانیم از انرژی خورشیدی برای تامین گرما، حرارت و نور استفاده کرده و جایگزین دیگر روش های تولید انرژی کنیم. اکنون برخی از مناطق ایران مانند منجیل و رودبار سرعت باد بسیار بالاست که می توانیم نیروگاه های بادی ایجاد کنیم.

استاد نمونه دانشگاه‎های کشور و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران اظهارداشت: امروزه علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز صنعت ساختمان سازی، می توانیم از این تکنولوژی برای تولید خودرو در سیستم حمل و نقل شهری، تولید لوازم خانگی و دیگر لوازم مورد نیاز جامعه استفاده کنیم. مثلا در صنعت خودروسازی با تولید خودروهای هیبریدی می توانیم حجم زیادی از آلودگی های هوا که امروز در کلانشهر تهران شاهد بروز آن هستیم را به حداقل برسانیم.

رئیس شورای فناوری های نوین ساختمانی به سیناپرس گفت: کار خوبی که اکنون در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان انجام می شود این است که ساختمان ها باید در برابر تبادل حرارتی عایق بندی شوند. در گذشته بیشتر این کار توصیه می شد اما امروزه به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتما باید در ساختمان ها  به بحث عایق بودن دیوارها و سقف ها و کف ها توجه زیادی شود.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ادامه داد: استفاده از این تکنولوژی های نوین را می توان از طریق مقررات ملی و قوانین اجرایی و حتی تشویق سازندگان در کشور اجرایی کرد مثلا شهرداری به سازندگانی که برای صنعت ساختمان از تکنولوژی های جدید و انرژی های پاک استفاده کرده اند با تخفیف دادن در عوارض می تواند جامعه را به سمت استفاده از این تکنولوژی ها سوق دهد.

رئیس و تدوین کننده مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در پایان یادآور شد: متاسفانه در گذشته ما در زمینه تکنولوژی های نوین در ساختمان و معماری فرصت های زیادی را از دست دادیم اما شاهد حرکت های بسیار خوبی در دهه های اخیر هستیم. مثلا امروزه در بحث انرژی، خانواده ها وقتی قصد خرید یک خانه ای را دارند، به بحث داشتن پنجره جداره و عایق بودن در، دیوار، سقف و کف زمین توجه زیادی می کنند زیرا می دانند که انرژی و هزینه های آن بخش مهمی است و از هزینه های زندگی شان کاسته می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا