چرا در هنگام عطسه کردن چشمهایمان بسته می شود؟

به گزارش سیناپرس، عطسه کردن یکی از پدیده های طبیعی است که بدن انسان در واکنش به محیط اطراف نشان می دهد. عطسه کردن همواره با واکنش های مختلفی از سوی فرهنگ های مختلف رو به رو شده و برخی افراد آن را علامت صحت و سلامت دانسته، برخی آن را نشانه صبر کردن و برخی به عطسه به عنوان علامت بیماری نگاه می کنند.

در هر حال این باورهای فرهنگی فاقد پشتوانه های علمی بوده و از نظر فیزیولوژیکی، عطسه به دلایل مختلف اتفاق می افتد و انسان تنها موجودی نیست که عطسه می کند زیرا بسیاری از حیوانات نیز تجربه مشابهی در این رابطه دارند. باید توجه داشت که بینی شما بسیار حساس است؛به گزارش سیناپرس، بنابراین هنگامی که در معرض تغییر دما یا ذرات کوچک آلرژیک مانند گرد و غبار یا گرده قرار می گیرد، یک مکانیسم محافظ برای پاک کردن مسیر های تنفسی، مورد نیاز  است که بتواند مواد زائد و حساسیت زا را از بدن شما خارج کند. این واکنش دفاعی بدن، یک عطسه است.

حال این سوال مطرح می شود که چرا وقتی عطسه می کنیم، چشم هایمان بسته می شود؟ در حقیقت شما به هیچ عنوان نمی توانید بدون بسته شدن چشمهایتان، عطسه کنید.

به گزارش سیناپرس، از نظر پزشکی، چشمان شما به دلیل آنچه که واکنش کنترل نشده بدن نامیده می شود، به طور خودکار در هنگام عطسه کردن بسته می شوند. این فرآیند مانند تکان دادن زانو در هنگام ضربه زدن یا محافظت دستان شما هنگام زمین خوردن است.

باید در نظر داشت که عطسه کردن باعث ایجاد فشار داخلی زیادی در رگ های سر و چشم شده و البته آناتومیست ها ادعا می کنند که حتی اگر چشمان ما باز بماند، ماهیچه های چشم به اندازه کافی قوی هستند که از چشم محافظت کنند. به گزارش سیناپرس، بستن چشمان شما بیشتر یک عمل بازتابی است تا یک اقدام محافظتی.

در خاتمه گفتنی است یک عطسه متوسط هوا را با سرعتی در حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت  از ریه شما خارج کرده و کارشناسان ادعا می کنند که در موارد نادر سرعت خروج هوا  می تواند تا ۱۶۰  کیلومتر در ساعت نیز باشد. پس شاید واقعا بهتر باشد که چشمانتان در هنگام عطسه کردن، بسته شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: howitworksdaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا