افراد در پروفایل شبکه های اجتماعی خود صادق هستند

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و ایسنتاگرام و غیره دارای پروفایل هستند و بسیاری از افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال به اینترنت دسترسی داشته و از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. قابل توجه است که در طول چهار سال گذشته، در تمام گروه های سنی بزرگسالان، استفاده از شبکه های اجتماعی چهار برابر شده است.

معمولا پروفایل افراد نمایش آنلاین یک نسخه ایده آل از خود به دیگران است، بنابراین مطمئناً وسوسه اغراق کردن یا حتی ایجاد یک تصور کاملاً گمراه کننده بسیار زیاد است. اما آیا این پروفایل ها چیزی در مورد شخصیت واقعی افراد به ما می گویند؟

برای کشف این موضوع، روان شناسان ۲۳۶ دانشجوی آمریکایی و آلمانی را که از سایت‌ های شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌ کرده، به ‌کار گرفتند و معیارهای شخصیتی کاملی را برای آنها توضیح دادند. محققان ابتدا شخصیت واقعی این افراد را بر اساس آنچه روان شناسان پنج ویژگی شخصیتی بزرگ از قبیل برونگرایی، توافق پذیری، وظیفه شناسی، روان رنجوری و پذیرای تجربه بودن می نامند، مورد ارزیابی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، در ضمن محققان به ارزیابی شخصیت آرمانی این شرکت کنندگان یعنی اینکه دوست دارند چه کسی باشند، پرداختند. 

سپس به ناظران مستقل، پروفایل های واقعی شبکه های اجتماعی آنها نشان داده شد و از آنها خواسته شد که شخصیت شرکت کنندگان را ارزیابی کنند. پس از مقایسه شخصیت‌ های واقعی با شخصیت‌ های ایده‌آل ‌شده و مشاهده‌ شده، محققان دریافتند که به ‌طور متوسط، افراد بیشتر احتمال دارد شخصیت واقعی خود را در سایت‌ های شبکه‌ های اجتماعی نشان دهند تا اینکه بخواهند خود ایده‌آل‌ شده‌ اشان را به نمایش بگذرانند.

مطابق با یافته های دیگر، این مطالعه نشان داد که وقتی برای اولین بار به پروفایل یک غریبه نگاه می کنیم، تشخیص برخی از جنبه های شخصیت وی دشوارتر است. به ویژه سنجش روان رنجوری در دیگران دشوار است، در حالی که افراد برای ارزیابی، برونگرایی و پذیرای تجربه بودن را حتی در غریبه ها نسبتاً آسان می یابند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه ضربه دیگری به آن کلیشه قدیمی وارد می کند که وب نوعی پس ‌زمینه ترسناک و مکانی غیرقابل اعتماد است که در آن هیچ چیز آن چیزی که به نظر می‌ رسد، نیست به عنوان مثال پسران نوجوانی که وانمود می‌ کنند چیزی جز پسران نوجوان هستند. 

برخلاف عقل دریافتی و همچنین نظریه آکادمیک مبنی بر اینکه اینترنت افراد را تشویق می کند تا خود ایده آل را ارائه دهند، این تحقیق نشان می دهد که افراد در نمایش شخصیت واقعی خود در شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی صادق هستند.

مترجم:  فاطمه کردی
منبع: spring 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا