دختران بیشتر از پسران استعداد خود را دست کم می گیرند

به گزارش سیناپرس، یافته های یک مطالعه جدید بر اساس  نظرسنجی انجام شده از بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز در ۷۲ کشور از جمله ایالات متحده نشان می دهد دختران نسبت به پسران استعداد خود را دست کم گرفته و  این موضوع حتی در میان دخترانی که عملکرد تحصیلی مشابه پسران داشتند نیز صادق بود.

به گفته محققان، تقریباً در همه کشورهایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، یک کلیشه جنسیتی وجود داشت که مردان را باهوش ‌تر یا با استعداد تر از زنان نشان می ‌داد. محققان در این رابطه گفتند که این کلیشه ممکن است زنان را از ورود به مشاغلی که تصور می شود به هوش نیاز دارند باز داشته و همچنین می تواند با تفاوت های جنسیتی در رقابت، اعتماد به نفس و تمایل به کار در مشاغل تحت سلطه مردان مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط باشد.

محققان دانشگاه پاریس دوفین و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این رابطه نوشتند: این مقاله وجود شکاف ‌های جنسیتی بزرگ و گسترده را در نسبت دادن شکست به کمبود استعداد نشان می‌ دهد.

به گزارش سیناپرس،این شکاف‌ های جنسیتی با دیگر تبعیض های شناخته ‌شده در بین دانش ‌آموزان با توانایی‌ های مختلف مرتبط است. به گفته محققان، این موضوع ممکن است به شکل گیری موانع نامرئی یا همان اصطلاح سقف شیشه کمک کرده و  مانع از پیشرفت زنان در برخی مشاغل شود.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان می دهد که کودکان بر اثر القای محیط باور دارند که دروس علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی برای پسران مناسب ‌تر هستند.

به گفته محققان، این نظرسنجی همچنین نگرش پاسخ دهندگان دانشجو به رقابت، اعتماد به نفس و آینده شغلی را اندازه گیری کرد.به گزارش سیناپرس،در این نظرسنجی از پاسخ دهندگان میزان موافقت آنها با این جمله پرسیده شد: وقتی شکست می خورم، می ترسم استعداد کافی نداشته باشم.

به گفته محققان، پس از تجزیه و تحلیل پاسخ‌ ها به این سؤال، شواهدی مبنی بر تأثیر کلیشه‌ی درخشش جنسیتی بر ارزیابی استعداد دختران، علی‌ رغم عملکرد تحصیلی، وجود داشت.
داده ها نشان می دهد که در ۷۱ کشور از ۷۲ کشوری که در این نظرسنجی شرکت کردند، دختران بیشتر از پسران شکست خود را به کمبود استعداد نسبت می دهند.

به گزارش سیناپرس، این کلیشه در کشورهای توسعه ‌یافته یا دارای تساوی جنسیتی قوی ‌تر و در میان دانش ‌آموزان با پیشرفت تحصیلی بیشتر بود. به عنوان مثال، در ایالات متحده، با پیشرفت زنان به سمت برابری در محل کار، باورهایی که زنان از هوش و شایستگی کمتری نسبت به مردان برخوردار هستند ضعیف شده است، اما آنها گفتند که  تمرکز بر درخشش پایین زنان باقی مانده است. 

به گفته محققان، در همه کشورها، این کلیشه که دختران فاقد استعداد هستند، می تواند برخی از شکاف های جنسیتی در اعتماد به نفس را توضیح دهد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا