تشکیل دو شورای عالی فناوری و تحقیقات در وزارت بهداشت

دکتر یونس پناهی امروز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه در چهارمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، گفت: در تحول تحقیقات در کشور می بینیم که از دانشگاه های نسل یک و نسل دو عبور کرده ایم و وارد دانشگاه های نسل سوم شده ایم.

وی افزود: دانشگاه های ما در کنار مرجعیت علم باید بتوانند در حوزه فناوری نیازهای جامعه را در حوزه سلامت تامین کنند و با شاخص های مورد نظر در مسیر تولید ثروت ملی حرکت کنند.

پناهی با اشاره به رتبه ایران در شاخص های نوآوری گفت: متاسفانه با وجود رتبه های خوب در تولید علم و استنادات، در شاخص نوآوری جهانی در بین ۱۳۲ کشور دنیا در رتبه ۶۰ هستیم و باید بتوانیم رتبه خود را در نوآوری ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به جدیدترین مصوبات شورای معاونان وزارت بهداشت گفت: یکی از مصوبات شورای معاونان تغییرات در سیاستگذاری حوزه فناوری بوده که بنابر این تصمیم، شورای عالی «فناوری و سلامت» به منظور حضور فناوری های سلامت در زندگی مردم و شورای عالی «تحقیقات» به منظور اینکه همه تحقیقات علوم پزشکی باید نیازمحور باشند، ایجاد می شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: ما باید در حوزه سلامت کارخانه ها و رشته های علوم پزشکی را به مراکز تولید دانش تبدیل کنیم. در واقع همه رشته های علوم پزشکی متناسب با مهارتی که دارند می توانند در تولید دانش و مرجعیت علمی و تولید ثروت از علم و فناوری مشارکت کنند.

وی یکی از ظرفیت های خوب موجود در دانشگاه ها برای پژوهش را پایان نامه ها دانست و افزود: باید همه رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با کاربران مرتبط شوند و تحقیقات شان خریدار داشته باشد.

پناهی افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی باید نگاه به سمت صنابع باشند و صنایع خریدار دانش ما باشند. سیاستگذاران فناوری در دانشگاه ها باید با صنایع مرتبط باشند و از طریق تولید دانش و ترجمان دانش بتوانند به زبان صنعت با صنعت ارتباط برقرار کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا