آغاز ثبت‌نام بوت کمپ سرمایه گذاری بین‌المللی سکوی پرتاب (Launch Pad)

بوت کمپ تخصصی سرمایه‌گذاری (Launch Pad) تلاش دارد تا ضمن آشنایی استارپهای شرکت کننده با آخرین استانداردهای بین‌المللی در زمینه سرمایه گذاری، فرصت جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران بین‌المللی را برای استارتاپ‌های ایرانی تسهیل کند.
با همکاری شتاب‌دهنده هفت و هشت کنیا و با هدف آشنایی با ظرفیت های متقابل اکوسیستم استارتاپی ایران و آفریقا، بوت کمپ تخصصی سرمایه‌گذاری (Launch Pad) را در فروردین و اردیبهشت 1401 برگزار خواهد کرد.

این بوت کمپ با حمایت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بازرگانی تهران برگزار خواهد شد.

حوزه‌های هوشمندسازی صنعتی (Smart Manufacturing)، تجارت الکترونیک (E-Commerce)، لجستیک (Logistics/tracking)، فناوری‌های مالی (FinTech) و فناوری‌های کشاورزی (AgriTech) و همچنین فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم همچون بلاکچین (Blockchain)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، هوشمندسازی صنعتی و چاپ سه‌بعدی (Value added manufacturing & 3D printing) به‌عنوان ظرفیت‌های مشترک اکوسیستم استارتاپی ایران و آفریقا در این بوت کمپ پوشش داده خواهند شد.

مخاطبین اصلی این بوت کمپ تخصصی سرمایه‌گذاری، آن دسته از فعالان استارتاپی هستند که محصول خود را به صورت MVP ارائه داده و در حال توسعه بازار و جذب سرمایه هستند؛ همچنین با توجه به محتواهایی که در این وبینارها ارائه می‌شود، دیگر فعالان استارتاپی نیز می‌توانند از آموزش‌های آن بهره ببرند.

این بوت کمپ در وبینار اول با موضوع «بررسی ظرفیت ها و لزوم حضور استارتاپ‌ها در بازارهای جهانی» و ارائه داستان های موفقیت از دو اکوسیستم ایران و کنیا به‌صورت رایگان و در تاریخ 18 فروردین‌ماه 1401 برگزار خواهد شد.

در وبینار دوم که در تاریخ 25 فروردین 1401 برگزار می‌شود، مدرسان بین‌المللی به نحوه جذب سرمایه خارجی، لزوم تهیه مستندات استاندارد برای ارائه به سرمایه‌گذار و همچنین نحوه حضور و فروش در بازارهای جهانی می‌پردازند.

مرحله سوم، بوت کمپ تخصصی پیچ دک (Pitch Deck) است که در روزهای 23 و 24 اردیبهشت 1401 برگزار خواهد شد. در این مرحله، استارتاپ‌های منتخب شرکت کننده در این رویداد، زیر نظر منتورهای بین‌المللی، به تهیه و تدوین پیچ دک پرداخته و خود را برای ارائه در برابر سرمایه‌گذاران بین‌المللی آماده می‌کنند.

در روز نهایی نیز این استارتاپ‌ها، کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده و تلاش می‌کنند سرمایه موردنیاز خود برای توسعه و حضور در بازارهای بین‌المللی را جذب کنند.

گفتنی است که ثبت‌نام وبینار اول این رویداد که به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، از تاریخ 15 اسفندماه 1400 آغاز خواهد شد. تیم‌های استارتاپی، علاقه‌مندان و فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند به وب‌سایت (آن) مراجعه کنند.

هدف از برگزاری رویداد

سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال تهران، در رابطه با هدف این همکاری گفت: کمک به حوزه صادرات، جذب سرمایه‌گذار و توانمندسازی کسب‌وکارهای سنتی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همواره از اهداف اصلی فعالیت‌های این مرکز بوده است. از این رو، در راستای تحقق این امر اقدام به همکاری در برگزاری این رویداد کردیم.

مشکات اسدی، مدیر گروه کسب و کارهای نوین آن درباره هدف از برگزاری این رویداد گفت: «بوت کمپ حاضر و به طور کلی بوت کمپ‌هایی از این جنس، فرصتی هستند برای اینکه استارت آپ‌هایی که ما شناسایی کردیم و فکر می‌کنیم به درد بازارهای بین‌المللی می‌خورند در فضای استاندارد بین‌المللی قرار بگیرند.

وی افزود: یعنی ممکن است که این رویداد و حتی دمده‌ واقعی آن منجر به جذب سرمایه نشود، ولی کمک می‌کند استارت آپ‌های ما در فضای واقعی قرار بگیرند، سرمایه‌گذاران خارجی آنها را ببینند و برعکس، ما به عنوان سرمایه‌گذار، بتوانیم تیم‌های خارجی را ببینیم و پتانسیل بازارهای مختلف را شناسایی کنیم.

حالا مشخصا این رویداد با بازار آفریقا آغاز شد. چرا؟ به دلیل موقعیت داخلی افریقا. کنیا دروازه شرقی آفریقا به حساب می‌آید و بازار بسیار مناسبی است که بتوان تعامل مناسبی با بازارهای بکر آنجا ایجاد کرد. یعنی اگر کسی از کنیا وارد بازار آفریقا شد انگار وارد بازار کل آفریقا شده است.

بنا به گفته اسدی، همراه این رویداد، شتابدهنده هفت و هشت در کنیا است. مجموعه‌ای که شعبه‌ای از شتابدهنده هفت و هشت مستقر در کارخانه نوآوری آزادی است و یک نمونه موفق از start out به حساب می‌آید که «آن» به دنبال رواج همین نگاه است.

نگاه و فرهنگ کارآفرینی که در کنیا وجود دارد

علیرضا بهزادی هم‌بنیانگذار هفت و هشت در رابطه با پتانسیل‌های اکوسیستمی کشورهای افریقایی نیز در این باره گفت: «جمعیت فراوان کنیا و نوع نگاه و فرهنگ کارآفرینی که در کنیا وجود دارد و نمونه‌ای از فرهنگ بخش بزرگی از افریقا به حساب می‌آید، باعث شده نگاه مثبتی در این کشور به فرهنگ استارتاپی وجود داشته باشد. جهان هم نگاه مثبتی نسبت به آن منطقه دارد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم در حال انجام است.»

بهزادی درباره نقاطی که می‌توانند اکوسیستم ایران و کنیا به هم کمک کرده و برای یکدیگر خلق ارزش کنند افزود: «در حوزه‌های مارکتینک، توسعه، فرایندهای سرمایه‌گذاری، برنامه‌نویسی و لبه فناوری می‌توانیم به آنها کمک کنیم. در عین حال می‎ از نظر فرهنگ حضور بین‌المللی، کنیا می‌تواند کمک فراوانی به ما کند و درس‌های خوبی برای ما دارند.» او افزود: «البته شناخت من از این فرهنگ نشان می‌دهد که کسب و کاری که وارد این نوع کشورها می‌شود، باید با فرهنگ آنها همسو شود. در حقیقت بومی‌سازی کسب و کاری که از بیرون از مرزها می‌آید، می‌تواند کلید موفقیت در افریقا و به طور کلی در حضور بین‌المللی باشد.»

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا