شیفت کاری باعث تضعیف حافظه کاری افراد می شود

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل داده های تلفیقی به دست آمده از شواهد موجود شغلی نشان می دهد که شیفت کاری یا نوبت کاری، با حافظه کاری ضعیف تر و سرعت پردازش ذهنی کندتر مرتبط است.

به گفته محققان، این روش شغلی، همچنین با سطوح پایین‌تر هوشیاری و تمرکز بصری و کاهش توانایی کنترل تکانه‌ها و واکنش‌های موقعیتی مرتبط است که به طور بالقوه خطر آسیب‌ها و خطاهای محل کار را افزایش می‌دهند.

نوبت کاری به دلیل عدم هماهنگی ساعت داخلی بدن  یا همان ریتم شبانه روزی با چرخه معمولی نور و تاریکی، با مشکلات جدی سلامت مرتبط است.به گزارش سیناپرس، این مشکلات شامل اختلالات خواب، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، دیابت، اختلالات خلقی و سوء مصرف مواد هستند. اما تأثیر بالقوه آن بر عملکرد سطوح بالاتر مغز، مانند سرعت پردازش ذهنی و حافظه کاری، مشخص نبوده است.

در تلاش برای حل این خلاء دانش، محققان دانشگاه زیگموند فروید اتریش، پایگاه های داده تحقیقاتی را برای مطالعاتی که در مورد تأثیر نوبت کاری بر عملکرد شناختی در بزرگسالان شاغل انجام شده بوده اند، جست و جو کرده و داده های به دست آمده را تجزیه و تحلیل کرده اند.

آن ها در مجموع، 18 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2005 و 2020 را که روی بیش از 18 هزار شرکت‌کننده با میانگین سنی 35 سال انجام شده و در آن ها شش پیامد مختلف اندازه‌گیری شده بود، وارد پژوهش خود کردند.به گزارش سیناپرس،  این شش مورد شامل موارد ذیل بودند: سرعت پردازش حافظه کاری؛ هوشیاری (هوشیاری روانی حرکتی)؛ کنترل تکانه و پاسخ موقعیتی (کنترل شناختی)؛ توانایی فیلتر کردن نشانه های بصری غیر مهم (توجه بصری) و توانایی جابجایی ناخودآگاه بین وظایف (تغییر کار).

نتایج این بررسی ها نشان داد که کنترل تکانش ها و پاسخ دهی به موقعیت های مختلف به شدت تحت تاثیر نوبت کاری قرار می گیرند و سرعت پردازش مغز، حافظه کاری و هوشیاری نیز از این موضوع تاثیر می پذیرند.

محققان توضیح می دهند که کار خارج از چرخه طبیعی روز و شب، با ریتم شبانه روزی طبیعی بدن و بیان هورمون های حاکم بر آن یعنی کورتیزول و ملاتونین تداخل می کند و این نیز به نوبه خود، چرخه خواب و بیداری را دچار اختلال می نماید.

آنها می گویند: کاهش عملکرد عصبی-رفتاری در کارگران شیفت و نوبت کار ممکن است نقش مهمی در بروز آسیب ها و خطاهای مرتبط با شغل آن ها که طبعا پیامدهایی برای سلامت و ایمنی محل کار آن ها دارند، داشته باشد.

آنها نتیجه گرفته اند که انجام اقدامات متقابل محافظتی مانند چرت زدن، برنامه های بهبود وضعیت شغلی و نظارت منظم می توانند برای کاهش عملکرد عصبی-رفتاری کارگران شیفت به منظور به حداقل رساندن خطر سلامت نامطلوب و پیامدهای مرتبط با کار ترویج شوند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های علمی در مجله Occupational & Environmental Medicine منتشر شده اند.

مترجم: آزاده داودی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا