آغاز شناسنامه دار کردن طرح تجهیزات آزمایشگاهی

دکتر جلال بختیاری هدف ازاجرای این طرح را شناسنامه‌دار کردن ثروت کشور از بعد تجهیزاتی عنوان کرد و گفت: ما از طریق این بسترسازی می‌توانیم از تجهیزات استان ها اطلاع پیدا کنیم و در نهایت کم‌کم  این تجهیزات از مالکیت افراد و واحدهاخارج و در قالب آزمایشگاه‌های مرکزی استان مدیریت می‌شود که آن آزمایشگاه و همه اعضای استان چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی همه با هم مشارکت می‌کنند و خریدها مدیریت و از خریدهای تکراری جلوگیری و بودجه‌ها به درستی در استان توزیع خواهد شد.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی وزارت علوم در خصوص طرح شاعا گفت: براساس رهیافت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارتخانه طی یک سال گذشته انجام شده تصمیم داریم همه سازمان‌ها و دانشگاه‌ها را یکسان سازی کنیم تا به صورت انفرادی افراد عمل نکنند و بتوانیم تجمیعی ازثروت کشور درارتباط  با تجهیزات کشور داشته باشیم.

وی افزود: استان یزد از جمله استان‌های با استعداد کشور است و به راحتی می‌توان برنامه‌های کشور را دراین استان برای اولین بار آغاز کرد و با نتیجه خوب برای سایر استان‌ها استفاده کرد.

بختیاری با بیان اینکه ایجاد آزمایشگاه مرکزی تخریب آزمایشگاه‌های دیگر نیست، تاکید کرد: همه آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی به کار خود ادامه می‌دهند فقط مدیریت متمرکز و اطلاعات و توانمندی‌های تجهیزاتی این آزمایشگاه‌ها درشبکه شاعا وارد می‌شود و امور تعمیر و نگهداری، اچ.اس.ای و بقیه استانداردهای ایمنی از جمله گرفتن ایزو و استانداردکردن آزمایشگاه مرکزی و آزمایشگاه ‌های اقماری وابسته برای اداره کردن خود و درآمدزایی و سرویس‌دهی منظم دراستان توسط وزارت‌خانه حمایت خواهند شد.

وي افزود: آزمایشگاه‌هایی که در استان مورد حمایت وزارت‌خانه و شبکه شاعا هستند و آزمایشگاه‌های خصوصی استان که برنامه درازمدت و مطالعات قوی دارند می‌توانند تا رقم ۱۰ میلیارد دلار از کمک‌های متمرکز به صورت وام ارزی از طریق صندوق توسعه با کمک وزارت علوم استفاده کنند.

بختیاری درخصوص برنامه‌های هفته پژوهش گفت: پژوهش‌های انجام شده باید مستند باشد و دستاوردهایی که به معرض نمایش گذاشته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان و استادانی که مغز متفکر کشورند را به رقابت درآورد.

وی در ادامه درخصوص ایجاد شبکه منطقه‌ای شاعا درکشور، گفت: درسال جاری ما دانشگاه‌های کشور را براساس ۹ منطقه تقسیم کرده‌ایم و هر ۳ یا۴  استان براساس یک منطقه تعیین شده‌اند که دارای آیین‌نامه هستند. درحال حاضر یک شبکه استانی شاعا و یک شبکه مناطق شاعا داریم.

دکترمحمدصادق علیایی، معاون مدیرکل و قائم‌ مقام شبکه شاعا نیز در این نشست درخصوص مزایای عضویت بخش‌های خصوصی درشبکه ‌شاعا گفت: ازطریق شبکه شاعا مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی و پتانسیل‌های آن از طریق سایت موجود به کل کشور معرفی می‌شود و چون این‌ها بازوی توانای مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها هستند آنها را در بخش تعمیر و نگهداری و اچ.اس.ای و مشاوره‌ها، مورد حمایت قرار می‌دهیم و همچنین در زمینه خرید تجهیزات نیز به آنها کمک خواهیم کرد.

درادامه این نشست دکترسیدمحمدتقی المدرسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد و رئیس کارگروه شاعای استان گفت: طرح شاعا می‌تواند بهره‌وری در سرمایه‌گذاری در تجهیزات آزمایشگاهی را ارتقا بخشد و باعث ایجاد همکاری بین دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و همچنین آزمایشگاه‌های خصوصی شود.

وی افزود: درحال حاضر در دانشگاه یزد نرم‌افزار مناسبی برای طرح شاعا تهیه و تعرفه‌ها مشخص شده و آزمایشگاه‌ها در دانشگاه آماده شده است. از کلیه دانشگاه‌های استان دعوت می‌شود اگر تجهیزاتی دارند دراین نرم‌افزار وارد کنند. دانشگاه یزد اعلام آمادگی می‌کند امکاناتی که نیاز هست را دراختیار دانشگاه‌ها قرار دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا