سطح چربی خون نشان دهنده خطر ابتلا به دیابت است

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران موفق شدند با تکیه بر لیپوتایپ بیوتکنولوژی قادر به تشخیص زودهنگام دیابت شوند. بر این اساس پیش بینی اولیه از طریق پروفایل لیپیدومی ممکن است مبنایی برای توصیه مداخلات رژیم غذایی و شیوه زندگی قبل از ایجاد بیماری فراهم کند.

ارزیابی کنونی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی عروقی تا حد زیادی به سابقه بیمار و رفتارهای پرخطر فعلی و سطح و نسبت دو لیپید اصلی خون یعنی کلسترول با چگالی بالا و کم بستگی دارد. اما خون انسان حاوی بیش از ۱۰۰ نوع چربی دیگر است که تصور می شود حداقل تا حدودی جنبه های متابولیسم و هموستاز را در سراسر بدن منعکس می کنند. 
به گزارش سیناپرس،برای ارزیابی اینکه آیا یک اندازه گیری جامع تر از لیپیدهای خون می تواند دقت پیش بینی خطر را افزایش دهد، لابر و همکارانش از داده ها و نمونه های خون موجود در یک مطالعه سلامت طولی روی بیش از چهار هزار ساکن سوئد سالم و میانسال استفاده کردند که برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته بود.

با استفاده از نمونه ‌های خون پایه، غلظت ۱۸۴ لیپید با استفاده از طیف‌ سنجی جرمی کمی و توان بالا ارزیابی شد. در طول دوره پیگیری، 13.8 درصد از شرکت کنندگان به دیابت نوع ۲ و ۲۲ درصد به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند. به گزارش سیناپرس، برای ایجاد نمایه ریسک مبتنی بر لیپید، محققان دوره‌ های آموزشی/آزمایشی مکرری را روی داده‌ ها انجام دادند، با استفاده از دو سوم داده‌ های لیپیدی که به‌ طور تصادفی انتخاب شده‌ اند تا یک مدل ریسک ایجاد کنند و سپس ببینند که آیا مدل به‌ طور دقیق خطر را در یک سوم باقی‌ مانده پیش ‌بینی می ‌کند یا خیر. پس از توسعه مدل، افراد بر اساس مشخصات لیپیدومی خود در یکی از شش زیر گروه قرار گرفتند.   

به گزارش سیناپرس، در مقایسه با میانگین‌های گروه کنترل، خطر ابتلا به دیابت نوع در گروه پرخطر ۳۷ درصد بود که افزایش خطر ۱۶۸ درصدی را نشان می ‌دهد. باید توجه داشت  کاهش قابل توجهی در خطر در مقایسه با میانگین ها نیز در گروه های کم خطر مشاهده شد. افزایش خطر برای هر یک از این بیماری ها مستقل از عوامل خطر ژنتیکی شناخته شده و مستقل از تعداد سال ها تا شروع بیماری بود.

به گفته محققان، چندین پیامد بالقوه مهم از این یافته ها وجود دارد. در سطح فردی، ممکن است بتوان خطر را چندین دهه پیش از شروع بیماری تعریف کرد، احتمالاً در زمان اقدامات لازم برای جلوگیری از بیماری لیپیدومیکس، چه در ترکیب با ژنتیک و سابقه بیمار یا مستقل از آنها، ممکن است بینش جدیدی در مورد زمان و چرایی شروع بیماری ارائه دهد. به گزارش سیناپرس،  علاوه بر این، با شناسایی لیپیدهایی که بیشترین خطر را دارند، ممکن است بتوان داروهای جدید کاندید را شناسایی کرد.

 کریس لابور (Chris Lauber) از محققان این پروژه تحقیقاتی توضیح داد: خطر لیپیدومی، که تنها از یک اندازه گیری طیف سنجی جرمی ارزان و سریع به دست می آید، می تواند ارزیابی ریسک سنتی را بر اساس سنجش بالینی گسترش دهد.

علاوه بر این، لیپیدهای منفرد در خون ممکن است پیامدهای مختلفی از فرآیندهای متابولیک باشند یا به آنها کمک کنند، که ممکن است به صورت جداگانه به عنوان نشانگرهای آن فرآیندها مهم باشند. لیپیدوم ممکن است بینش هایی بسیار فراتر از خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی ارائه دهد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS Biology منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا