هدر رفت سرمایه ملی با خام فروشی مواد معدنی

دکترعلیرضا زراسوندی، دکترای زمین شناسی اقتصادی و استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص به سیناپرس گفت: معادن معدنی از پروتکل های خاصی تبعیت می کنند و اکنون قوانین سختگیرانه‌ ای در مورد مواد معدنی وجود دارد. این معادن تحت نظارت مستقیم سازمان‌های صنایع و معادن، سازمان زمین‌ شناسی و ناظرین فنی قرار دارند از اینرو عملا قاچاق ماده معدنی کاملا منتفی است. از سوی دیگر قاچاق ماده معدنی ارزش اقتصادی نیز ندارد زیرا این ماده معدنی باید در تناژهای بالا از مبادی های ورودی و خروجی خاصی قاچاق شوند اما در حال حاضر مشکل اصلی که اکنون در بخش معدن وجود دارد، خام فروشی مواد معدنی است. این مساله از قاچاق مواد معدنی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پژوهشگر برگزیده دانشگاه شهید چمران اهواز که بیش از 22 سال در زمینه تخصصی ذخایر مس ایران و ذخایر سنگ معدن آلومینیوم فعالیت دارد، افزود: اکنون بحثی در زمین شناسی به نام محصولات جانبی مطرح است. بسیاری از معادن معدنی کشور دارای محصولات جانبی هستند که متاسفانه به دلیل شرایط تحریم های ظالمانه با وجود اینکه ما اکنون دانش آن را داریم اما نتوانسته ایم از تکنولوژی های برتر و هایتک برای فرآوری مواد معدنی استفاده کنیم. این مساله باعث شده تا معدن کاران مواد معدنی را خام فروشی کنند یعنی مواد معدنی را صدار می کنند. هنوز ما نتوانسته ایم مواد معدنی را به طور ایده آل فرآوری کنیم.

رئیس پیشین بنیاد نخبگان استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ذخایر مس ما دارای عناصر فرعی مانند طلا، پلاتین و سایر عناصر دیگر هستند. بسیاری از ذخایر کرومیت ایران دارای پلاتین هستند که می توانیم آنها را استخراج کنیم.

زراسوندی به سیناپرس گفت: اکنون بحثی در زمین شناسی اقتصادی به نام فلزات خاص، استراتژیک یا فلزات بحرانی مطرح است. آینده اقتصاد دنیا بر مبنای این نوع فلزات است اما متاسفانه خیلی از این فلزات محصول جانبی محسوب می شوند یعنی در مواد معدنی دیگر نهفته هستند؛ جای بسی تاسف دارد که ما این مواد را خام فروشی می کنیم.

وی یادآور شد: اگر چنانچه فرآوری مواد معدنی به درستی انجام شود، ارزآوری بسیار زیادی به دنبال خواهیم داشت. به عنوان مثال یک تن مس را به قیمت دو هزار دلار به صورت خام می فروشیم اما مواد معدنی دیگری مانند پلاتین، پالادیوم، ایریدیم یا طلا در آن وجود دارد که فروش یک کیلو از این ماده معادل یک تن مس است.

وی تصریح کرد: بنابراین از دولت جدید توقع داریم اولا قوانین بازدارنده بخش معدن را اصلاح کنند. دوم، ورود بخش خصوصی با معدن را به معنای واقعی( نه در حد شعار) تسهیل کنند. سوم، از متخصصان زمین شناسی برای اکتشاف معادن معدنی استفاده کنند. معادن کشور باید حتما تحت نظارت زمین شناسان اقتصادی باشد. چهارم، ورود تکنولوژی های نو به کشور و استفاده از تکنولوژی های پیشرو در بخش فرآوری مواد معدنی را تسهیل کنند تا ما بتوانیم به سمت عدم خام فروشی مواد برویم.

زراسوندی در پایان به سیناپرس گفت: البته طی چند سال اخیر گام های مثبتی پیرامون این مساله برداشته شده است. مثلا یک سری عناصری به نام عناصر نادر خاکی(REE) وجود دارد که این عناصر بحرانی و ارزشمند هستند. اکنون به صورت پایلوت و آزمایشی یک سری اقدامات پیرامون این مساله در کشور انجام شده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا