خطر سرطان روده بزرگ برای افراد قد بلند بیشتر است

به گزارش سیناپرس، در حالی که این اولین پروژه تحقیقاتی برای بررسی ارتباط بین قد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیست، پژوهشگران توضیح می ‌دهند که تحقیقات قبلی نتایج متناقضی به همراه داشت، اندازه‌ گیری‌های قد متناقض را به کار می ‌گرفت و خطر بیماری آدنوم را در نظر نمی ‌گرفت. گفتنی است که آدنوم ها پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ هستند. 

دکتر جرارد مولین (Gerard Mullin) دانشیار بخش گوارش و کبد در بخش پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، و پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: این پژوهش بر شواهدی استوار است که قد بلندتر یک عامل خطر نادیده گرفته شده است و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شود. 

نتایج این تحقیقات نشان داد که قد بلندترین افراد ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر هستند. محققان معتقدند که این اتفاق قطعاً یک اثر علی را ثابت نمی کند. به طور مشابه، مشخص نیست که آیا قد بلند به اندازه سن یا ژنتیک یک عامل خطر برای سرطان است یا خیر. با این حال، یافته‌های کنونی ارتباط طولانی ‌مدت بین قد بلندتر و خطر سرطان روده بزرگ را تقویت می ‌کند.
یکی از دلایل احتمالی این ارتباط این است که قد بزرگسالان با اندازه اندام بدن مرتبط است. تکثیر فعال ‌تر در اندام‌ های افراد قد بلندتر می ‌تواند احتمال جهش‌هایی را که منجر به دگرگونی بدخیم می ‌شود، افزایش دهد.

این تیم تحقیقاتی ۴۷ مطالعه بین ‌المللی را که ۲۸۰ هزار و ۶۶۰ مورد سرطان روده بزرگ و ۱۴ هزار و ۱۳۹ مورد آدنوم کولورکتال را پوشش می ‌داد را بررسی کردند. پژوهشگران همچنین داده‌های ۱۴۵۹ بیمار بالغ که تحت کولونوسکوپی سرپایی قرار می‌ گرفتند را نیز برای درک بهتر رابطه بین سرطان و باکتری‌های چسبیده به دیواره‌های روده بزرگ را مورد مطالعه قرار دادند.

یکی از ملاحظات مهمی که پژوهشگران در ذهن داشتند، تعریف قد بلند است. بسته به کشور و ملیت، این اصطلاح می تواند معانی مختلفی برای افراد مختلف داشته باشد. برای مقابله با این جنبه از محاسبات، تیم مقایسه ‌ای را در میان صدک ‌های بالاتر و پایین‌ ترین اندازه قد در بسیاری از گروه‌های مطالعه انجام داد.

یافته ‌ها نشان می ‌دهد که در مجموع، قد بلندترین افراد در بالاترین صدک ، ۲۴ درصد بیشتر از افراد کوتاه ‌قد در پایین ‌ترین صدک، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. دکتر مولین توضیح می دهد که هر ۱۰ سانتی متر افزایش قد با افزایش ۱۴ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ۶ درصد افزایش احتمال ابتلا به آدنوم مرتبط است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید میانگین قد یک مرد بالغ آمریکایی ۱۷۹ سانتیمتر و ۱۶۴ سانتیمتر برای زنان است. بر اساس این محاسبات، مردان آمریکایی با ۱۸۵ سانتیمتر و زنان با قد ۱۷۶ سانتیمتر یا بلندتر، ۱۴ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و ۶ درصد افزایش خطر آدنوم دارند. 

محققان درصد نتایج را بر اساس شناخت جمعیت ، عوامل اجتماعی-اقتصادی، رفتاری و سایر فاکتورهای خطر شناخته شده مرتبط با سرطان روده بزرگ تنظیم کردند. عوامل خطر با عناصر غیر قابل تغییر شامل سن، سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان روده بزرگ و سابقه شخصی بیماری التهابی مزمن روده در ارتباط است. در ایالات متحده، پزشکان بیش از نیمی از موارد سرطان کولورکتال را با عوامل مختلف سبک زندگی قابل تغییر، مانند رژیم غذایی نامناسب، نادیده گرفتن ورزش، عادت سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل مرتبط می دانند.

به گزارش سیناپرس، دکتر مولین در انتها خاطرنشان می کند: آگاهی بیشتر از سوی مردم و دولت به افزایش علاقه و بودجه بیشتر برای تحقیقات بیشتر کمک می کند که در نهایت می تواند دستورالعمل هایی را برای پزشکان تغییر دهد تا قد را به عنوان خطر سرطان در نظر بگیرند. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا