قاعدگی نامنظم منجر به بروز بیماری های کبدی می شود

به گزارش سیناپرس، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک بیماری مزمن است که در آن چربی اضافی در کبد جمع می شود. این بیماری می تواند به آسیب مزمن کبدی تبدیل شده و با خطر بالای مرگ همراه است.

متاسفانه هیچ داروی تایید شده ای برای درمان این بیماری وجود ندارد، بنابراین رژیم غذایی و ورزش می تواند در کنترل این بیماری کمک کند. بر اساس یک گزارش تحقیقاتی جدید، زنانی که عادت ماهانه طولانی یا نامنظم دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی کبد چرب غیرالکلی هستند.

دکتر سئونقو ریو(Seungho Ryu) از دانشکده پزشکی دانشگاه سانکیونکوان (Sungkyunkwan) در سئول، کره جنوبی در این رابطه گفت: مطالعات پیشین نشان داده ‌اند که چرخه‌ های قاعدگی طولانی یا نامنظم با دیابت نوع ۲ و بیماری‌ های قلبی – عروقی مرتبط است، اما مطالعه ما اولین موردی است که ارتباطی بین چرخه‌ های قاعدگی طولانی یا نامنظم و بیماری کبد چرب غیر الکلی پیدا کرده است.

در این مطالعه، محققان داده‌ های بیش از ۷۲ هزار زن جوان‌ تر از ۴۰ سال را تجزیه و تحلیل کردند. حدود ۲۸ درصد از زنان دوره‌ های قاعدگی طولانی یا نامنظم داشتند که ۷ درصد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بودند. به گزارش سیناپرس، پس از چهار سال پیگیری، موارد جدید بیماری کبد چرب غیرالکلی در نزدیک به ۹ درصد از زنان تشخیص داده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که بین چرخه های قاعدگی طولانی یا نامنظم در زنان جوان پیش از یائسگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط وجود دارد.

به گفته دکتر ریو زنان جوان با چرخه های قاعدگی طولانی یا نامنظم می توانند از تغییرات سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی و همچنین سایر بیماری های متابولیک استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی (Clinical Endocrinology and Metabolism) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مریم عالمی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا