درمان بیماری‌های چشمی بااستفاده از ظرفیت سلول‌های بنیادی

سوختگی قرنیه می‌تواند ناشی از عوامل فیزیکی یا شیمیایی باشد. هم‌اکنون مصدومیت‌های ناشی از فرآیندهای شیمیایی قرنیه، به روش پیوند قرنیه، تحت معالجه قرار می‌گیرند. قرنیه‌ای که دچار ســوختگی می‌شــود، کدر شده و دید را محدود یا از بین می‌برد.

مطالعات آماری متعددی درخصوص شیوع انواع بیماری‌های قرنیه در شهرهای مختلف کشور ازجمله تهران، کرمان و بیرجند انجام شده است. براساس این مطالعات، کمتر از یک درصد بیماران نیازمند پیوند قرنیه، دچار سوختگی‌های شیمیایی قرنیه هستند.

هم‌اکنون سالانه، حدود سه هزار مورد پیوند قرنیه به‌صورت آلوگرافت در کشور انجام می‌گیرد که قرنیه موردنیاز از افراد مرگ مغزی تامین می‌شود. بنابراین سالیانه حداقل سه هزار تقاضای بالقوه برای پیوند قرنیه وجود دارد. بر اساس پیشرفت‌های اخیر در حوزه دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، زمینه پیوند سلول‌های بنیادی لیمبال برای درمان سوختگی‌های شیمیایی قرنیه فراهم شده و هم‌اکنون تلاش‌هایی جهت ثبت این روش درمانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کسب مجوز برای مراکز درمانی در حال پیگیری است.

آر.پی به بخشی از بیماری‌های چشمی اطلاق می‌شود که چندان شایع نیستند. در جریان این بیماری، سلول‌های استوانه‌ای شبکیه با، یا بدون سلول‌های مخروطی درگیر می‌شوند. این بیماری در گذر زمان پیشرفت می‌کند اما میزان پیشرفت آن در افراد مختلف، متفاوت است.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ از این بیماری به‌عنوان شایع‌ترین علت شب‌کوری نام برده می‌شود و اگرچه درحال‌حاضر، درمان چندانی برای این بیماری وجود ندارد اما محققان در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی، به شیوه‌های درمان‌های جدیدی در ارتباط با این بیماری دست یابند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا