پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی ممکن شد

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان داد که اندازه گیری سطوح ۱۸۴ مولکول چربی در خون می تواند به پیش بینی افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی هستند، سال ها قبل از ظهور علائم کمک کند.

پزشکان در حال حاضر با اندازه گیری شاخص توده بدنی، فشار خون، سطح کلسترول و قند خون، خطر ابتلا به این شرایط را ارزیابی می کنند. برخی از جنبه های ژنتیکی نیز با خطر بیماری مرتبط هستند.

کریس لاوبر (Chris Lauber) از شرکت Lipotype GmbH بیوتکنولوژی در آلمان، در بیانیه ‌ای مطبوعاتی گفت: ما نشان می ‌دهیم که چگونه اندازه‌ گیری غلظت چربی خون می ‌تواند ابزار مفیدی را برای تشخیص زودهنگام افراد در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت و بیماری ‌های قلبی عروقی گسترش دهد.

لاوبر و همکارانش داده‌های مربوط به حدود ۴ هزار نفر را که در مطالعات قبلی که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ در سوئد انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. نمونه ‌های خون آن‌ ها با یک طیف‌ سنج جرمی برای اندازه‌ گیری سطوح ۱۸۴ چربی، تجزیه و تحلیل شد. به گزارش سیناپرس،  این تیم از این اطلاعات برای آموزش مدل های کامپیوتری برای ایجاد ارتباط بین دیابت نوع ۲ یا بیماری قلبی عروقی و غلظت لیپید در دو سوم افراد در شروع مطالعه اولیه استفاده کرد. 

محققان از این مدل‌ها برای محاسبه امتیاز خطر بیماری از سطوح لیپید در یک سوم باقی ‌مانده افرادی که در مجموعه داده‌های آموزشی گنجانده نشده بودند، استفاده کردند. در ادامه پژوهشگران دریافتند که ۱۰ درصد از افرادی که توسط رویکرد جدید پیش بینی می شود در معرض بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

در همین حال، ۱۰ درصد از افرادی که پیش‌ بینی می‌ شد در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی باشند، ۸۴ درصد بیشتر میزان ابتلا به این بیماری را در مقایسه با میانگین نرخ در بین تمام شرکت‌ کنندگان داشتند.به گزارش سیناپرس،  تجزیه و تحلیل ها نشان داد که پیش ‌بینی خطر بیماری بر اساس پروفایل چربی دقیق ‌تر از استفاده از داده‌های ژنتیکی بوده و استفاده از آنها نتایج را به تنهایی بهبود می بخشد.

سامولی ریپاتی از دانشگاه هلسینکی فنلاند می ‌گوید: ما به روش‌ های متعددی نیاز داریم تا خطر دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی را با روشی دقیق برای یک فرد شناسایی کنیم. نمرات خطر محاسبه‌ شده از روی پروفایل‌های چربی ممکن است ابزاری جدید و کارآمدی برای پیشگیری از این بیماری‌ها با بار اجتماعی بزرگ باشد.

به گزارش سیناپرس، برای تایید نتایج و تعیین اینکه آیا این چربی های موجود در خون خود باعث ایجاد بیماری می شوند یا منعکس کننده تغییرات دیگری در متابولیسم بدن است که منجر به بیماری می شود، به مطالعات بیشتری نیاز است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا