کووید 19 خفیف هم به مغز رحم نمی کند!

به گزارش سیناپرس، در مقاله علمی جدیدی که امروز در مجله بین المللی و بسیار معتبر Nature منتشر شده است،محققان تغییرات مغز انسان، از جمله در نواحی مرتبط با بویایی و حافظه را که به دنبال عفونت ویروس SARS-CoV-2 در بدن رخ می دهند، توضیح داده اند.

این یافته ها می توانند اثرات مخرب کووید 19 را به شکل بهتری آشکار کنند و درک ما را از نحوه انتشار بیماری از طریق سیستم عصبی مرکزی بهبود بخشند. به گزارش سیناپرس، هرچند فهمیدن این که آیا این اثرات می‌توانند در درازمدت باقی بمانند یا تا حدی معکوس شوند، نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

اگرچه شواهد نشان می دهد که کووید 19 ممکن است باعث ناهنجاری های مرتبط با مغز شود، اما بیشتر مطالعات در این خصوص بیشتر بر روی بیماران بستری در بیمارستان با بیماری شدید متمرکز شده است و محدود به داده های تصویربرداری پس از عفونت بوده است. 

به گزارش سیناپرس، این باعث شده که اثرات عفونت  SARS-CoV-2 بر روی مغز در موارد خفیف‌تر و اتفاقا شایع‌تر، ناشناخته باقی بماند. این در حالی است که بررسی این موارد می‌تواند مکانیسم‌های احتمالی را نشان دهد که به بیماری های دیگر و یا آسیب مغزی منجر می شوند.

برای پوشش این نقص در اطلاعات پژوهشی مرتبط با این بیماری، دانشمندان دانشگاه آکسفورد، کالج دانشگاهی لندن و کالج سلطنتی انگلستان با همکاری انستیتوی سلامت ملی آمریکا، تغییرات مغزی 785 شرکت‌کننده در پروژه بیوبانک بریتانیا را که 51 تا 81 سال سن داشتند، بررسی کردند.

هر یک این بیماران، دو اسکن مغزی داشتند که به‌طور متوسط به فاصله 38 ماه گرفته شده بود، ضمن آن که این بیماران تحت آزمایش‌های شناختی نیز قرار گرفته بودند.به گزارش سیناپرس، از این افراد، در مجموع 401 شرکت‌کننده، بین دو اسکن فوق، دچار عفونت با SARS-CoV-2 یا ابتلا به کووید 19 شده ولی تنها 15 نفر از آن ها در بیمارستان بستری شده بودند. 

محققان در بررسی های خود، اثرات طولانی مدت مختلفی را پس از عفونت شناسایی کردند. آن ها متوجه شدند که مواردی مثل کاهش بیشتر ضخامت ماده خاکستری در قشر اوربیتوفرونتال و بخش پاراهیپوکامپ مغز که مناطق مرتبط با بویایی و همچنین خاطره وقایع هستند، دیده می شوند.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که مبتلا به کووید 19 بودند، شواهدی از آسیب بافتی در نواحی دیگر مرتبط با قشر بویایی و کاهش متوسط در اندازه کل مغز را نشان دادند. به گزارش سیناپرس،  به طور متوسط، شرکت کنندگانی که به SARS-CoV-2 آلوده شده بودند، بین دو اسکن خود کاهش شناختی بیشتری را نشان دادند که با آتروفی در ناحیه مخچه همراه بود، ناحیه ای که با عملکردهای شناختی مرتبط است. 

به اعتقاد مجریان این تحقیق، این یافته ها می توانند نشان دهنده گسترش تخریبی کووید 19 از طریق اثرگذاری روی مسیرهای بویایی، التهاب سیستم عصبی یا کمبود ورودی حسی به دلیل از دست دادن بویایی باشند. 

به گزارش سیناپرس، یافته های فوق نشان از آن دارند که ابتلا به کووید 19 حتی در موارد خفیف نیز می تواند تاثیرات مغزی قابل توجهی را بر جای بگذارند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا