استفاده از آلومینیوم با پوشش نانوساختار ایرانی در تابلوهای راهنمای حرم امام علی(ع)

تابلوهای راهنما به دلیل عوامل محیطی همیشه در معرض فرسایش و خوردگی بوده و به صورت دوره‌ای نیاز به تعویض یا تعمیر دارند، از این رو تولیت آستان مقدس حرم حضرت امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف تصمیم به استفاده از فناوری‌نانو در تابلوهای حرم گرفت و از این رو کار به یکی از پیمانکاران سپرده شد.

این پیمانکار از ورق و پروفیل آلومینیوم با پوشش آنودایز نانوساختار با مقاومت ویژه در برابر سایش و خوردگی که در مجتمع آلومینیوم البرز تولید می‌شود، برای ساخت تابلوها استفاده کرد.

احسان بخشی، مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز در این باره گفت: برای تولید این تابلوها با مجتمع آلومینیوم البرز وارد همکاری شدیم و با توجه به نتایج مطلوب در زمینه استفاده از این ورق‌های آلومینیوم نانویی، رایزنی برای استفاده از این فناوری در حرم‌های مطهر دیگر نظیر حرم امام حسین (ع) انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به دستاوردهای این پروژه قرار است به مرور از این ورق‌ها در دیگر اماکن مقدس شهرهای عراق استفاده شود. در ایران نیز مذاکراتی با آستان قدس صورت گرفته تا از این ورق‌ها برای تابلوهای راهنما در حرم امام رضا (ع) استفاده شود.

به نقل از ستاد نانو، بخشی درباره مزیت این فناوری توضیح داد: ما با غوطه‌وری پروفیل و ورق در محلول الکترولیت منحصربه‌فرد و افزودن مواد خاص و اعمال انواع پارامتر الکتروشیمیایی ویژه، یک لایه سرامیکی خاص روی سطح پروفیل و ورق ایجاد می‌کنیم. این لایه سرامیکی از جنس اکسید آلومینیوم بوده که به صورت نانولوله‌های Al۲O۳ روی سطح آلومینیوم تشکیل می‌شوند.

این محققان ضمن لایه‌برداری از روی سطح آلومینیوم یک لایه سرامیکی به روش اتصال کامپوزیتی روی آن ایجاد می‌کنند تا مقاومت ویژه‌ بالایی در برابر خوردگی و سایش روی سطح ایجاد شود.

به گفته مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز تابلوهای ساخته شده با این ورق‌ها هم از نظر بصری و هم جنس مواد منحصر به فرد هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا