آیا سویه اومیکرون باعث ایجاد ایمنی گله ای می شود؟

به گزارش سیناپرس، در پی شیوع سویه های دلتا و اومیکرون تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در سراسر جهان با افزایش زیادی مواجه شد. در این رابطه مدیران بهداشت عمومی کشورهای درگیر با این سویه با این پرسش مواجه شده اند که آیا سویه اومیکرون ما را به مصونیت گله ای در برابر کووید-۱۹ نزدیک می کند؟

کارشناسان می گویند که بعید نیست که این نوع بسیار قابل انتقال ویروس کرونا یا هر نوع دیگری با ویژگی های سرایت بالا منجر به مصونیت گله ای شود.

دکتر دان میلتون از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند در این رابطه می ‌گوید: ایمنی گله ای مفهومی پیچیده است و در مورد کرونا صدق نمی‌ کند. 

به گزارش سیناپرس، از نظر فنی مصونیت گله ای زمانی رخ می دهد که تعداد زیادی از جمعیت در برابر یک ویروس مصون شده باشند و در این میان انتقال میکروب به افرادی که توسط واکسیناسیون یا عفونت قبلی محافظت نشده اند، دشوار است. به عنوان مثال، مصونیت گله ای در برابر سرخک نیازمند وجود مصونیت در بین حدود ۹۵ درصد از جامعه است. در این میان امیدهای اولیه به مصونیت گله ای در برابر ویروس کرونا به دلایل متعددی از بین رفت.

به گزارش سیناپرس، نخستین دلیل این است که آنتی بادی های ایجاد شده از واکسن های موجود یا عفونت قبلی با گذشت زمان کاهش می یابد. در حالی که واکسن‌ ها محافظت قوی در برابر بیماری ‌های شدید ارائه می ‌کنند، کاهش آنتی ‌بادی ‌ها به این معنی است که هنوز هم امکان ابتلا به عفونت حتی برای کسانی که دوز تقویتی دریافت کرده اند، وجود دارد.

از سوی دیگر در حال حاضر تنوع زیادی در واکسیناسیون وجود دارد. دلیل دیگر این است که در برخی از کشورهای کم درآمد، کمتر از ۵ درصد از جمعیت واکسینه شده اند. به گزارش سیناپرس،در نهایت باید اذعان داشت که کشورهای ثروتمند با تردید در مورد واکسن دست و پنجه نرم می کنند و کودکان خردسال نیز هنوز در بسیاری از مناطق جهان واجد شرایط دریافت واکسن نیستند.

به این ترتیب تا زمانی که ویروس گسترش پیدا کند، دچار جهش ژنتیکی شده و این موضوع به زنده ماندن ویروس و ایجاد انواع جدید کمک می کند. به گزارش سیناپرس، متاسفانه شاهد این حقیقت هستیم که سویه های جهش‌ یافته‌ ها ماننداومیکرون  می‌ توانند در فرار از محافظت مردم در برابر واکسن‌ ها یا عفونت‌ های قبلی بهتر عمل کنند.

میلتون در این رابطه می‌گوید: جمعیت ‌ها به سمت مقاومت گله‌ای  حرکت می‌کنند، جایی که عفونت‌ ها ادامه خواهند داشت، اما مردم از محافظت کافی برخوردار هستند که انتشار بیماری موجب مختل شدن شرایط جامعه نشود.

در خاتمه گفتنی است بسیاری از دانشمندان بر این باورند که کووید-۱۹ در نهایت مانند آنفولانزا شده و به شکل فصلی و نه موج های بزرگ، شیوع پیدا خواهد کرد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: dailystar

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا