صنعت فناوری چگونه به حمله روسیه واکنش نشان می دهد؟

به گزارش سیناپرس به نقل از techcrunch، چند روزی است که حملات ارتش روسیه به اوکراین آغاز شده و این نزاع، نگرانی های مردم جهان را به دنبال داشته است. گمانه زنی هایی که در چند هفته گذشته درباره شروع جنگ بین دو کشور مطرح شده، نشان می دهد که در صورت تداوم درگیری ها و با توجه به این که در حال حاضر، دو دستگی هایی بین کشورهای مختلف دنیا و طرفداری از روسیه و اوکراین ایجاد شده، وقوع جنگ جهانی سوم دور از انتظار نیست. 

این نگرانی ها زمانی جدی تر می شود که پای فناوری های نوین هم به میان می آید. در جنگ جهانی دوم، شاید تنها خبر از تیر و تفنگ و بمب و تجهیزات شیمیایی بود اما امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در عرصه های فناورانه ایجاد شده، دیگر کشورها تنها به نبرد نظامی در میدان جنگ بسنده نمی کنند و تلاش می کنند در پشت میدان و با فناوری های مختلف به جنگ با رقیب بروند؛ مواردی که در همین جنگ روسیه و اوکراین هم شاهد آن هستیم. 

حملات روسیه به اوکراین با حملات سایبری آغاز شد که با هدف قرار دادن ادارات دولتی اوکراین، سیلی از ترافیک اینترنتی و بدافزارهای مخرب را به همراه داشت و دولت اوکراین قطعی هایی را در کشور گزارش کرد.به گزارش سیناپرس، پس از آن نوبت به تهاجم زمینی، دریایی و هوایی رسید و در چشم بر هم زدنی، ارتش روسیه حملاتی همه جانبه را رقم زدند. 

در کنار تمام ناآرامی های ایجاد شده، بدون شک اکوسیستم گسترده فناوری اوکراین هم دچار نابه سامانی شده که نه تنها صدها استارتاپ و شرکت فناوری بزرگ تر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما به گزارش سیناپرس، اداره های تحقیق و توسعه برخی از بزرگ ترین شاخه های فناوری هم تحت تأثیر قرار می گیرند.

فروپاشی اقتصادی پیش روی استارتاپ ها

یکی از مدیران شرکت های فناوری در اوکراین می گوید: شرایط به گونه ای است که تمام حریم های هوایی و حمل و نقل عمومی در اوکراین از محدوده خارج شده اند و در حال حاضر باید چگونگی انتقال کارکنان شرکت های فناوری از مرز به مجارستان یا لهستان مشخص شود. به گزارش سیناپرس، این شرایط به طور قطع فروپاشی اقتصادی را برای استارتاپ های اوکراینی به دنبال خواهد داشت.

این شرکت فناوری که PDF، ایمیل و سایر ابزارهای فناوری دیجیتال را تولید می کند، یکی از شناخته شده ترین استارتاپ ها در این کشور است. اوکراین بهترین مهندسان، طراحان و متخصصان فناوری را در اختیار دارد و بسیاری از مدیرعاملان شرکت های فناوری تصمیم به ماندن در اوکراین را گرفته اند تا بتوانند به کشور و مردمانشان کمک کنند.

در این کشور همچنین استارتاپ های خانگی هم حضور دارند که سرمایه های لازم برای پیشرفت خود را از برخی صندوق های خطرپذیر (VCs) در دنیا کسب می کنند و با شروع جنگ مشخص نیست تکلیف این سرمایه گذاری ها چه می شود و چه تأثیری روی پیشرفت این شرکت ها خواهد داشت. 

به گزارش سیناپرس،خانه نرم افزار MacPaw که مسئولیت توسعه نرم افزارها و ابزارها سیستم های مک را بر عهده دارد، اعلام کرد در حالی که دفتر مرکز این مرکز در «کیف» واقع شده، زیرساخت های آن در سرویس های وب آمازون قرار دارد و به صورت فیزیکی در خارج از اوکراین هستند. به گزارش سیناپرس، پردازشگر پرداخت Paddle در انگلیس مستقر است و پیش بینی می شود هیچ تغییری در فرآیند کار کاربران رخ ندهد.

فناوران در دل جنگ

علاوه بر استارتاپ ها، شرکت های فناوری بزرگتری هم در اوکراین حضور دارند که هم عملیات تحقیق و توسعه در خارج از کشور و هم تیم هایی را از محتوا گرفته تا فروش تبلیغات، ارائه می کنند. 

کاربرانی هم که از پلتفرم های یوتیوپ گوگل استفاده می کنند، این سؤال مطرح می شود که چگونه در چنین شرایطی می توان به اطلاعات نادرست یا سانسور شده اطمینان کرد و شرکت ها چگونه با ترافیک ایجاد شده در استفاده از اینترنت مواجه می شوند. به گزارش سیناپرس،از جمله مسائل مهم در این شرایط، فعال ماندن یا نماندن سرویس ها و تأثیر تحریم ها بر آنها یا قطع شدن سرویس های اینترنت است. 

حدود 200 نفر از کارکنان گوگل در اوکراین مستقر هستند که هم سرویس های جهانی تحقیق و توسعه و هم فعالیت های محلی را پوشش می دهند. به گزارش سیناپرس، شرکت «اوبر» کار خود را از سال 2016 در اوکراین آغاز کرد و در حال حاضر در 9 شهر این کشور حضور دارد و با آغاز جنگ فعالیت خود را متوقف کرده است. 

«اوبر» در این شرایط اضطراری به کارمندان و خانواده های آنها که در «کیف» حضور داشته و تمایل به تغییر مکان داشتند، کمک کرده تا به دیگر مناطق اوکراین یا دیگر کشورها منتقل شوند. مقامات این شرکت اعلام کرده اند که تمام تلاش آنها حفاظت از امنیت رانندگان، مسافران و کارمندان این شرکت است. به گزارش سیناپرس، آنها مجهز به گروهی هستند که وضعیت را از نزدیک رصد می کنند و به محض برقراری امنیت، دوباره خدمت رسانی به شهروندان را از سر می گیرند.. 

شرکت حمل و نقل «لیفت» هم شرایط احتیاط را برای کارمندان خود در نظر گرفته است و اولویت خود را حفظ سلامت و امنیت آنها در اوکراین می داند. به گزارش سیناپرس،این شرکت همچنین حمایت های مالی را برای آمادگی در شرایط اضطراری و برای کسانی که مایل به جابه جایی هستند، زمان مرخصی ها را افزایش داده و منابع بهداشت روانی ارائه داده است. این شرکت حدود 60 کارمند در اوکراین دارد و از ماه ها قبل قرار است فعالیت شرکت را گسترش دهد. 

به گزارش سیناپرس، شرکت TikTok آماری از کارمندان خود در اوکراین ارائه نکرده اما این یکی از پرطرفدارترین نرم افزارها طی سال های گذشته است که محبوبیت استفاده از آن در اوکراین به 30 درصد می رسد که طی سال های اخیر دو برابر شده است.

این شرکت هم برای حفظ امنیت کارمندان خود اقداماتی را روی مفاهیم ارائه شده در قالب پلتفرم در دستور کار قرار داده که شامل حذف مفاهیمی می شود که اطلاعات اشتباه و مضر را دربرمی گیرد و با حساسیت بالایی، منابع را کنترل می کنند.
فیسبوک هم واکنش هایی را در مقابل حمله روسیه به اوکراین انجام داده است.به گزارش سیناپرس، این شرکت، یک مرکز عملیات ویژه را مستقر کرده که شرایط را کنترل کرده تا بتوانند سریع واکنش نشان دهند. 

این پلتفرم همچنین ویژگی خاصی را در اوکراین ایجاد کرده که به کاربران امکان قفل کردن حساب کاربری را می دهد؛ به این معنا که کسانی که از دوستان کاربر محسوب نمی شوند، قادر به دانلود یا به اشتراک گذاری عکس پروفایل یا مشاهده عکس ها و تایم لاین های کاربر نیستند. این همان استراتژی ای بود که فیسبوک در ماه آگوست در جنگ افغانستان به کار بست. 

در این بین، توییتر هم به کاربران اوکراینی خود هشدار داده است که با قابلیت هایی چون تأیید چند مرحله ای یا غیرفعال کردن موقعیت در توییت ها از حساب های کاربری آنلاین خود محافظت کنند. به گزارش سیناپرس، آن چه از واکنش های شبکه های اجتماعی و شرکت های فناوری و استارتاپی برمی آید، در شرایطی که بسیاری از این شرکت ها به دنبال برقراری امنیت کارمندان خود در شرایط جنگی اوکراین هستند، تلاش می کنند تا حد امکان به ارائه خدمات به کاربران ادامه دهند و برخی هم در تلاش اند که به محض بازگشت شرایط به وضعیت عادی، خدمات را از سر بگیرند. 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا