تشخیص بیماری های ریوی با یک دستگاه جدید آزمایشگاهی

محققان با ساخت دستگاهی کم هزینه به نام acoustofluidic sputum liquefier می توانند به تجزیه و تحلیل بزاق بیماران مبتلا به بیماری های ریوی از جمله سل و آسم بپردازند که این مساله در تشخیص بهتر و سریع تر اینگونه بیماری ها کمک بسیاری می کند. در حقیقت  این دستگاه یک چیپ کامپیوتری پیشرفته است (این دسته از چیپ ها با نام آزمایشگاه ساخته شده بر روی یک تراشه  یا Lab on a Chip شناخته می شوند).

تونی ژوئن هوانگ (Tony Jun Huang) استاد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University) در ایالات متحده امریکا و یکی از مخترعان این دستگاه جدید، در رابطه با روش های بهتر تشخیص بیماری های ریوی می گوید: « برای پیشرفت و توسعه تشخیص بهتر و پیدا کردن روش های درمانی دقیق تر بیماران مبتلا به بیماری های ریوی ، ما باید به جای ترسیم خون به تجزیه و تحلیل نمونه سلول های مستقیم ریه ها بپردازیم.»

پو هسون هوانگ (Po-Hsun Huang) از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و از محققان این تیم پژوهشی با کاربرد این دستگاه چنین توضیح می دهد: «این دستگاه بدون اینکه ارسال نمونه مورد نظر به آزمایشگاه متمرکز ، نیاز باشد به آنالیز سریع آن می پردازد. این اولین دستگاه آزمایشگاه روی یک تراشه است که به آنالیز بزاق و خلط می پردازد. »

مسائل مختلفی در استفاده از روش استاندارد فعلی برای تجزیه و تحلیل بزاق و خلط به وجود می آید که نخستین آن ، احتمال انتقال نمونه های مسری است . در حالی که در استفاده چنین دستگاه هایی ، بدون لمس نمونه می توان به تجزیه و تحلیل آن پرداخت که احتمال خطر ابتلا را کاهش می دهد. علاوه بر آن نیز در این دستگاه نمونه های زیستی به طور امن ، در اجزای یک بار مصرف قرار می گیرند. از دیگر مسائل پیش رو می توان به اندازه نمونه ها در سیستم فعلی اشاره کرد که با بزرگ بودن آن تجزیه و تحلیل بسیار مشکل می شود.

نتایج آزمایش ها نشان می دهد ، دستگاه acoustofluidic sputum liquefier که توسط گروه تحقیقاتی پو هسون هوانگ ساخته شده از دقت بسیار بالاتری نسبت به سیستم های استاندارد فعلی برخوردار است.

یکی دیگر از مسائل مطرح شده در سیستم استاندارد و این دستگاه جدید را می توان به استفاده از اپراتورهای آموزش دانست. این امر به این معنا است که در سیستم فعلی و استاندارد برای فعالیت های تجزیه و تحلیل از اپراتورهای آموزش دیده استفاده می شود در حالی که در کاربرد این دستگاه فقط یک پرستار می تواند با لمس چند دکمه به این عمل بپردازد. حتی کار تجزیه و تحلیل با دستگاه مذکور می تواند بین هیچ گونه مشکلی در خانه بیمار نیز انجام شود.

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین مجله آزمایشگاه بر روی یک تراشه (journal Lab on a Chip) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.