کمپین های تبلیغاتی مخاطب را گمراه می کند

به گزارش سیناپرس، آیا تا به حال یک تبلیغ کمپین آگاهی از سلامت عمومی را دیده اید که مجموعه ای از اخبار غیر واقعی و حقایق را ارائه کند؟ همانطور که ممکن است تصور کنید، این نوع کمپین ها می خواهند به بهبود درک مردم از یک موضوع کمک کنند.

در این نوع اطلاع رسانی، ابتدا شایعات و اخبار نادرست موجود در باورهای عمومی به مخاطب ارائه شده و سپس این اطلاعات اصلاح و حقایق علمی به خوانندگان ارائه می شود.

به گفته محققان  علی رغم اینکه به نظر می ‌رسد اگر اطلاعات نادرستی را به مردم ارائه داده و سپس آن را با اطلاعات دقیق مقایسه کنید، روشی مؤثر برای از بین بردن ایده ‌های نادرست و جایگزینی آنها با ایده‌ های درست به دست آورده اید، اما این روش چندان موثر نبوده و ممکن است نتیجه ای عکس در پی داشته باشد.

بر اساس مطالعه ‌ای جدید مشخص شد این روش نه تنها موثر نیست، بلکه خطر تداوم ایده‌ های اشتباه و غلط را نیز به دنبال دارد. به گزارش سیناپرس، محققان به طور خاص تأثیر این نوع کمپین را بر دیدگاه مردم نسبت به افرادی که مشکل سلامت روان دارند، مورد مطالعه قرار دادند.

آنها از افراد حاضر در مطالعه خواستند تا کتابچه ای حاوی مطالب نادرست و حقایق مختلف مرتبط با شرایط سلامت روان را مطالعه کرده و سپس یک پرسشنامه را تکمیل کنند. برخی از افراد حاضر در مطالعه یک بار، درست پس از خواندن بروشور، پرسشنامه را پر کردند. افراد دیگر چند دقیقه یا چند روز بعد به همان سوالات پاسخ دادند.

محققان دریافتند که تاکتیک نشان دادن تلفیق اطلاعات نادرست و حقایق به مردم، باورهای مردم را در جهتی مبتنی بر واقعیت تغییر نمی دهد. در عوض، در میان افرادی که بعدا پرسشنامه را پر کردند، برخی افراد دچار اشتباه شده و بین اطلاعات غلط و درست تفاوتی قائل نبودند.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که چرا این اتفاق می افتد؟ همانطور که محققان اشاره کردند، افرادی که در معرض یک کمپین ارائه اطلاعات غلط و حقایق قرار می گیرند ممکن است به اشتباه برخی از افسانه ها را به عنوان واقعیت به خاطر بیاورند.

به گزارش سیناپرس، محققان همچنین توصیه کردند که اگر فردی امیدوار است که دیدگاه‌ ها را نسبت به افراد مبتلا به سلامت روان تغییر داده و ارتقا بخشد، بهتر است روش دیگری را انتخاب کند و شایعات و اخبار نادرست مربوط به سلامت روان را استفاده نکند.

به گزارش سیناپرس، در واقع اگرچه ممکن است یک تبلیغ مبتنی بر اطلاعات نادرست، کمی جذاب‌ تر از تبلیغاتی حاوی حقایق باشد اما محققان خاطرنشان کردند که به نظر نمی‌ رسد این روش کارساز بوده و حتی می ‌تواند مشکلی را که برای رفع آن در نظر گرفته شده است، افزایش دهد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: psychologytoday 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا