تعامل هدفمند و مستمر با سمن‌ها از اولویت‌ های اصلی سازمان محیط‌ زیست

 علی سلاجقه پیام خود ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بر این اساس که «مساله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، برای ما مساله‌ای تجملاتی و درجه دو نیست؛ یک مساله حیاتی است. در تلاش ما برای توسعه کشور، اولویت باید در این بخش باشد» و صحبت‌های ابراهیم رییسی – رییس جمهوری – مبنی بر اینکه «توسعه فرع بر محیط‌زیست است.» آورده است: پیوستگی مسائل محیط‌ زیستی و فرامرزی بودن آن‌ها موجب شده تا دولت‌ها نتوانند به‌تنهایی از تخریب‌های محیط‌زیستی جلوگیری و موجبات ثبات و پایداری را در منابع زیستی و طبیعی ایجاد کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: عواملی چون تجمع گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولیدات صنعتی، گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی و اثرات آن‌ها بر زندگی و معیشت مردم، کاهش منابع آبی و تغییرات زیستی مناطق مختلف و نظایر آن بیانگر این واقعیت است که برای دستیابی به محیط‌ زیستی سالم، دولت‌ها نیازمند مشارکت مردم به‌خصوص جوامع محلی هستند. تشکل‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) به‌عنوان نهادهای خودجوش و برخاسته از افراد دغدغه‌مند و دلسوز محیط‌ زیست کشور، با نگاهی فراجناحی، آگاه و پشتیبان قانون و عدالت در جامعه، با تکیه‌ بر ظرفیت عظیم مردم و عمل به مسوولیت اجتماعی، با ایجاد حساسیت و مطالبه‌گری صحیح محیط‌ زیستی فعالیت می‌کنند و با توجه به اهداف سازمانی خود، نقش ارتباطی عمیقی بین مردم (ملت) و دولت ایفا می‌کنند و روابط میان آن‌ها را استحکام می‌بخشند.

وی اضافه کرد: تشکل‌ها با اقداماتی مانند شناخت ظرفیت‌ها،ارتباط با نهادهای دست‌اندرکار، طراحی کسب‌وکارهای دوستدار محیط‌ زیست، نیازسنجی و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مختلف، برگزاری نشست‌های تعاملی و اطلاع‌رسانی و هماهنگی با مقامات محلی، مشارکت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای، تحلیل مشکلات و پیشنهاد راهکارهای بومی و… فعالیت می‌کنند و تأثیرگذارند.

سلاجقه ضمن اشاره به اینکه تعامل هدفمند و مستمر با سازمان‌های مردم‌نهاد، جز اولویت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است، تصریح کرد: در این راستا سازمان کوشیده است با برگزاری نشست‌های مداوم و اتخاذ رویکرد مشورتی و تسهیلگری ضمن بهره‌مندی از پیشنهادهای آن‌ها، از ظرفیت‌ و توان سمن‌ها برای حل چالش‌های محیط زیستی به‌خصوص در جوامع محلی استفاده کند و برنامه‌های توان‌افزایی که تدوین و اجرای آن توسط خود تشکل‌ها صورت می‌گیرد، با جدیت ادامه یابد.

وی تاکید کرد: در جهان امروز لازمه ایجاد جامعه‌ای پویا،‏ فراهم آوردن بستری مناسب برای تبادل‌ نظر و همیاری اقشار گوناگون جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی و محیط‌ زیستی است. عواملی مانند افزایش جمعیت، توسعه جوامع و به دنبال آن بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی و زیستی با گسترش روزافزون انواع آلودگی‌ها‏ و تخریب‌های محیط زیستی و در معرض خطر قرار گرفتن حیات گونه‌ها و تنوع زیستی و… از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های جوامع بشری به شمار می‌روند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال‌های اخیر سازمان‌های غیردولتی حامی محیط‌ زیست در نقاط مختلف جهان ازجمله ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در راستای سنت اعتقادی و ملی خود، ارتقای آگاهی‌های عمومی، توانمندسازی و سازمان‌دهی برای دستیابی به توسعه پایدار را دنبال می‌کنند. در حال حاضر ۱۰۱۲ تشکل محیط‌ زیستی در کشور فعالیت دارند. آنچه در آغاز دولت جدید، به‌عنوان یک الزام راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی مطرح بوده است، اهمیت محیط‌ زیست در برقراری عدالتی بین نسلی است. برای این مهم، دولت مردمی ضمن تأکید بر ضرورت میدان دادن به تشکل‌های مردمی برای نقش‌آفرینی و فعالیت در حوزه محیط‌ زیست، به‌شدت دولت را نیازمند کمک و همراهی هدفمند سازمان‌های مردم‌نهاد می‌داند تا گفتمان مطلوب محیط‌زیستی را بر سه محور «دسترسی مردم به اطلاعات زیست‌محیطی»، «مشارکت» و «حق دسترسی به عدالت زیست‌محیطی» در کشور نهادینه سازد.

سلاجقه در پایان ضمن تبریک روز جهانی تشکل‌های مردم‌نهاد به همه نخبگان، فعالان و تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشورعنوان کرد: از عموم مردم غیرتمند و انقلابی دعوت می‌شود تا با تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد و یا عضویت در سمن‌های موجود محیط زیستی در تحقق مأموریت‌ها و وظایف حفاظت و بهسازی محیط‌زیست که به فرموده مقام معظم رهبری "یک امر دینی و انقلابی است"، یاریگر ما باشند.   

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا