کشف اثر انگشت سفالگران ۵ هزار ساله در اسکاتلند

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل اثر انگشت های یافت شده روی قطعه ای از خاک رس دوران نوسنگی نشان می دهد که این اثر انگشت متعلق به دو سفالگر مرد جوان مربوط به ۵ هزار سال پیش است. این اثر روی یک تکه گلدان به دست آمده از سایت حفاری نس برودگار در اورکنی، مجمع الجزایری در اسکاتلند که یک سایت جهانی مرتبط با عصر نوسنگی است، پیدا شد.

این آثار برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۱ توسط یک متخصص سفالینه های باستانی که در حال بررسی تکه‌های خاک رس از این منطقه بود، کشف شدند.  

تجزیه و تحلیل های انجام شده بر اساس یک مدل دیجیتالی ایجاد شده توسط متخصصان روی سفالینه های فوق، وجود دو اثر انگشت را نشان داد که توسط پروفسور کنت فاولر، مدیر آزمایشگاه فناوری سرامیک دانشگاه منیتوبا در وینیپگ، کانادا مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش سیناپرس،  نتایج این تحقیقات نشان داد که این اثر انگشت ها متعلق به دو مرد از دوران نوسنگی هستند.

به گفته باستان شناسان، اجزای این دو اثر انگشت بر اساس سن و جنس متفاوت هستند. کارشناسان چگالی و وسعت برآمدگی های اثر انگشت را با در نظر گرفتن انقباض خاک رس در هنگام خشک شدن و پختن اندازه گیری کردند. به گزارش سیناپرس،  پروفسور فاولر تشخیص داد که یکی از آنها توسط یک پسر نوجوان بین ۱۳ تا ۲۰سال باقی مانده است، در حالی که اثر انگشت دوم متعلق به یک مرد بین ۱۵ تا ۲۲ سال است.

به گزارش سیناپرس،  اگرچه هر دو اثر انگشت میانگین سنی یکسانی دارند، اما همپوشانی کمی در مقادیر برجستگی بین دو اثر اندازه ‌گیری شده وجود دارد، که نشان می‌ دهد یکی توسط یک پسر نوجوان و دیگری توسط یک مرد بالغ ساخته شده است. گزارش ‌های قوم ‌نگاری و تجربی تکنیک‌ های دست ‌سازی سفال نشان می ‌دهد که دست ‌های سفالگران معمولاً فقط هنگام شکل ‌دهی ناهمواری‌ها و در حین دستکاری شی برای اصلاح نمای بیرونی در داخل ظروف بسته قرار می ‌گیرند.

فاولر در این رابطه توضیح می دهد: وجود اثر انگشت روی بخش خارجی سفال می ‌تواند در حین شکل ‌دهی یا هنگام جابجایی ظرف پس از اتمام کار ایجاد شوند، اما زمانی که خاک رس هنوز خیس است و قابلیت ثبت اثر انگشت وجود دارد.
به گزارش سیناپرس،  نیک کارت، مدیر حفاری نس برودگار، در این رابطه می ‌افزاید: تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار قطعه سفال در نس برودگار یافت شده است ولی این سفال های حاوی اثر انگشت نگاهی بی ‌نظیر به زندگی انسان در ۵ هزار سال پیش به ما داده است.
این کشفیات همچنین سوالات زیادی را برای باستان شناسان ایجاد می کند. آیا یک نوجوان این ظروف را ساخته بود؟ آیا او صرفا ظرف را طراحی کرده یا فقط در فرآیند ساخت آن شرکت داشت یا شاید تحت نظارت یک سفالگر با تجربه تر به فعالیت مشغول بود. آیا در دوره نوسنگی بچه ها از سنین پایین به ساخت سفال مشغول بودند و آیا انواع مختلفی از ظروف توسط افراد مختلف در خانواده یا جامعه ایجاد شده است؟ 

به گزارش سیناپرس،  باستان شناسان در تلاش هستند با یافتن پاسخ برای این سوالات ، اطلاعات بیشتری از زندگی انسان در عصر نوسنگی به دست آورند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا