نخستین سمپوزیوم تخصصی انجمن ارتودنسی ایران برگزار می شود

به گزارش ایسنا، دکتر محمد امین نریمانی، دبیر علمی سمپوزیوم انجمن ارتودنتیست های ایران گفت: در این همایش تحقیقات و یافته های جدید در حوزه دندانپزشکی و ارتودنسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. محور اصلی سمپوزیوم ناهنجاری‌های مربوط به جلو بودن فک پایین است.

وی با بیان این که کودکان باید در هفت یا هشت سالگی برای اولین بار توسط متخصص ارتودنسی بررسی شوند، خاطرنشان کرد: اگر کودکان مبتلا به این عارضه در سنین پایین درمان نشوند در سن 18 سالگی باید جراحی شوند که علاوه بر بالاتر بودن هزینه‌های درمانی فرصت درمان در کودکی را نیز از دست داده‌اند.

نریمانی درباره علل رشد کم یا زیاد فک گفت:‌ عوامل وراثتی نقش موثری در این زمینه دارند. استفاده از پستانک تا پنج سالگی یا مکیدن انگشت موجب به هم خوردن فرم قوس‌های دندان‌ها می‌شود؛ بنابراین دندان‌های بالا و پایین روی هم جفت نمی‌شوند و این عامل انحراف آنها را در پی دارد؛ بنابر این اگر فرد از جنبه ارثی نیز مشکلی نداشته باشد فک پایین او با عامل محیطی رشد بیشتری نسبت به فک بالا پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: این قبیل ناهنجاری که جزو ناهنجاری‌های کلاس C هستند بیشتر در آسیا خصوصا جنوب شرق این قاره دیده می‌شود و شیوع آن سه درصد کل جامعه مبتلایان به ناهنجاری‌های دهانی است.

دبیر علمی سمپوزیوم انجمن ارتودنسی افزود: درمان این ناهنجاری‌ها نسبت به سایر ناهنجاری‌های دهانی سخت‌تر است و این عارضه از نظر درمانی در پسران نسبت به دختران مشکل‌تر به نظر می‌رسد زیرا دوره رشد پسران طولانی‌تر است. در واقع دختران نسبت به پسران زودتر بالغ می‌شوند و شانس بیشتری برای درمان‌های رشدی دارند هر چند که باید جهت درمان زیر 10 سالگی مراجعه کنند. از طرفی پسران ظرفیت درمانی بیشتری دارند اما نگهداری درمان آنها نیز سخت‌تر است.

دکتر مهدی کاشانی، رییس سمپوزیوم ارتودنسی نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه نشست سالیانه انجمن ارتودنتیست‌های ایران امسال برای اولین بار در قالب سمپوزیوم برگزار می‌شود، گفت: ناهنجاری‌های دندانی و فکی به سه دسته کلاس A,B,C تقسیم می‌شوند که در کلاس C رشد فک پایین نسبت به بالا افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در مواردی لازم است قبل از ایمپلنت ارتودنسی گذاشته شود و در مواردی نیز ایمپلنت می‌تواند به ارتودنسی کمک کند؛ بنابراین قبل یا بعد از ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا