کتابی که به ما می گوید ریاضی به چه دردمان می‌ خورد؟

به گزارش سیناپرس، در تصویر ذهنی بیشتر ما ریاضیدانان افرادی هستند که پای تخته سیاه  با غرولند زیر لب با مشقت کار می‌ کنند. آنها معمولا با سرعت اعداد و نمادهای مبهم را پشت سر هم ردیف می کنند  

اما باید گفت؛ سرک کشیدن به دنیای واقعی ریاضیدانان این کلیشه را برعکس می‌ کن.  بیشتر مردم از اینکه ریاضیدانان چه می کنند یا چگونه فکر می کنند اطلاعات اندکی دارند و درک اینکه ببینیم چگونه ظاهر رازآلود و سری آنها در زندگی هر روزه ما کاربرد دارد کمی مشکل است. ریاضی جذابیت خاصی برای بیشتر افراد دارد اکثر ما به سمت زیبایی ذاتی آن کشیده و مجذوب پیچیدگی آن می‌ شویم. ولی در بیشتر موارد مرعوب سخت بودن احتمالی آن هم می‌ شویم.

«حیات سری اعداد» نوشته گئورگه اسپیرو کتابی است که چشم های ما را به روی لذت های ریاضی می گشاید و ما را با بخش غریب ولی جذاب آن آشنا می‌ کند. این کتاب با تقسیم ریاضیات به قسمت های متعدد به جنبه مطبوع تاریخی ناشناخته جذاب و وسیع آن نظر می افکند و پژوهشگران علم ریاضی را معرفی می‌ کند. برخی از مهم‌ ترین حدس و گمان‌ های حل نشده را توضیح می دهد و مسائل و معماهایی را که در حال حاضر حل شده‌ اند را تشریح می‌ کند.

گفتنی است، این کتاب شامل مجموعه ای از ۵۰ موضوع جالب و هیجان انگیز است و داستان ها و حکایت های سرگرم کننده فراوانی دارد. «حیات سری اعداد» به ما نشان می‌ دهد که چگونه ریاضیات در جنبه های گوناگون زندگی اثر می گذارد، از حقوق گرفته تا جغرافیا؛ از انتخابات تا گیاهشناسی و ما با مطالعه آن بر آن می‌ شویم که شعف و لذتی را که ریاضی برای همه ما دارد ستایش کنیم و ارج بنهیم.

نویسنده که یک روزنامه نگار سیاسی بوده ذست در مقدمه کتاب نوشته؛ «نه این کتاب و نه حرفه من به عنوان یک روزنامه نگار  سیاسی و بعد ریاضیات با یک نظم و سیاق خطی و منظم پیش نرفته است بعد از مطالعه ریاضیات و فیزیک در موسسه‌ سوئیسی فدرال تکنولوژی در زوریخ و بعضی تغییرات شغلی به عنوان خبرنگار نشریه نئووه زورخر‌ زیتونگ به بیت‌المقدس فرستاده شدم شغل من تهیه گزارش درباره حوادث خاورمیانه بود  اما علاقه کلیه من به ریاضیات هیچگاه رو به کاهش نگذاشت و وقتی کنفرانسی درباره تقارن در حیفا برگزار شد، سرویراستار خود را متقاعد کردم که مرا به این شهر در شمال فلسطین بفرستد تا جلسه را پوشش دهم بعد معلوم شد این یکی از بهترین ماموریت هایی بوده که من برای نوشتن گزارش و مقاله به عهده گرفته‌ ام از آن پس از گاه و بیگاه به نوشتن درباره موضوعات ریاضی پرداختم.

امید من این بوده و هست که خوانندگان را نه فقط به اهمیت موضوع بلکه همچنین به زیبایی و ظرافت های ریاضی واقف سازم. از حکایات و سرگذشت های بازیگران سیاسی که غالباً دارای رفتارهای عجیب هستند غفلت نکرده‌ ام اما هر وقت امکانش بوده درباره تئوری ها و اثبات ها هم سخن گفته‌ ام. پیچیدگی ریاضیات نباید پنهان داشته شود یا بیش از حد مورد تاکید قرار گیرد..»

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا