امکان وقوع رانش زمین در اثر احداث جاده و سازه در دامنه های کوهستانی

سیناپرس: دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به پدیده «رانش زمین» و دلایل شکل گیری آن، گفت: هر جا به جایی دامنه ای که در اثر نیروی ثقلی و یا با تحریک در اثر زمین لرزه، بارش شدید باران یا وقوع سیل، روانگرایی و سونامی، و یا احداث جاده و حفر ترانشه به دلایل مختلف ایجاد شود، رانش زمین یا زمین لغزش است.

معمولا این پدیده به «افت»، «غلتش» «لغزش»، «گسترش» و «جریان» تقسیم می شود. بسته به انداره مواد جا به جا شونده (خاک ، به صورت واریزه یا بخشی از زمین و  بلوک سنگ) نوع رانش تعیین می شود، مثل «زمین لغزش» یا «سنگ افت» و… شرط وقوع لغزش، وجود مواد مستعد رانش در شیب است.

دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در پاسخ به این پرسش که در کدام مناطق کشور ما امکان وقوع پدیده رانش زمین وجود دارد؟ گفت: در تمامی مناطق کوهستانی و دامنه های کوه ها و تپه های کشور و به ویژه جاهایی که در آنها جاده سازی اتفاق افتاده و یا به دلیل ساخت سد یا هر سازه و تاسیسات مهم در دامنه ها و دره ها، تحریک دامنه مستعد لغزش رخ داده است، امکان وقوع لغزش هم وجود دارد. وقوع زمینلرزه می تواند این پدیده را تسریع کند.

وی در ادامه با اشاره به رابطه بین وقوع پدیده های رانش زمین و زمین لرزه، تصریح کرد: در هنگام بسیاری از زمین لرزه ها ، به ویژه آنها که در نواحی کوهستانی رخ می دهند، رانش هم رخ می دهد. مثال بارز، وقوع رانش در زلزله 31 خرداد 69 منجیل (با بزرگای 7.3 ریشتر) بود که روستای فتلک در شمال رودبار در هنگام زلزله در اثر رانش حرکت کرد و به طور کامل بر روی روستای فیشم رانش نمود و موجب مرگ حدود 250 نفر از ساکنان هر دو روستا شد.

یا در شهر رودبار، در هنگام زلزله با پاره شدن خط لوله نفت، و روان شدن مواد سیال در دامنه روستای جلدیان (در مجاورت شهر رودبار) رانشی در حدود 5 کیلومتر رخ داد.  در زلزله 8 خرداد 1383 فیروزآباد کجور (با بزرگای 6.5 ریشتر)، بیشتر تلفات 27 نفری این زلزله که در غرب البرز مرکزی رخ داد، در اثر وقوع سنگ لغزش در جاده چالوس و کشته شدن سرنشینان خودروهای عبوری در جاده چالوس بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا