ابتلا به کرونای شدید در مقابل ایدز مصونیت ایجاد می کند

به گزارش سیناپرس، این عامل مجموعه ‌ای از ژن ‌هایی است که توسط نئاندرتال ‌ها به ما منتقل شده اند و در حدود ده هزار سال پیش به طرز چشمگیری افزایش یافته و به رمز و راز یک داستان ژنتیکی پیچیده افزوده اند.

حساسیت یک فرد به کووید-۱۹ شدید ناشی از مجموعه ‌ای از عوامل از جمله سن، بیماری های مزمن و ژن‌های اوست. در سال ۲۰۲۰، محققان سوئدی هوگو زبرگ (Hugo Zeberg) و سوانت پابو (Svante Pääbo) از مؤسسه کارولینسکا و مؤسسه انسان ‌شناسی تکاملی ماکس پلانک (MPI-EVA) نشان دادند که ژن‌هایی که برخی افراد را در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا قرار می‌ دهند، دارای منشأیی مربوط به  نئاندرتال ها هستند. 
سال بعد این دو محقق شروع به شکار این نوع ژن در دی ان ای باستانی انسان کردند و افزایش ناگهانی و شدیدی پس از آخرین عصر یخبندان در وقوع آن یافتند.

به گزارش سیناپرس، این اتفاق غیرعادی است که یک ژن از اجداد نئاندرتال پیشرفت کند، بنابراین موضوع تیم پژوهشی را به این فکر فرو برد که شاید این اتفاق مزایایی برای حاملان خود داشته باشد.

زبرگ، توضیح می دهد: این عامل خطر ژنتیکی اصلی برای کرونا آنقدر رایج است که فکر کردم که آیا واقعاً ممکن است این گونه ژنتیکی برای چیزی مانند محافظت در برابر بیماری عفونی دیگر مفید باشد. 

توالی ژنی که افزایش خطر ابتلا به کووید-۱۹را رمزگذاری می ‌کند در کروموزوم ۳ قرار دارد. چندین ژن درگیر گیرنده‌های سیستم ایمنی را رمزگذاری می ‌کنند. به گزارش سیناپرس، جالب اینست که یکی از این گیرنده‌ها به نام CCR5، همان چیزی است که ویروس اچ ای وی برای آلوده کردن گلبول‌های سفید خون استفاده می‌ کند.

در ادامه زبرگ دریافت که افرادی که عامل خطر ابتلا به کرونا را دارند، گیرنده های CCR5 کمتری دارند، بنابراین او متعجب شد که آیا در نتیجه ممکن است کمتر مستعد ابتلا به اچ آی وی باشند یا خیر. به گزارش سیناپرس، او با تجزیه و تحلیل داده‌های سه بیوبانک بزرگ دریافت که ناقلان نوع خطر ابتلا به کووید ۲۷ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز هستند.

زبرگ می گوید: این نشان می دهد که چگونه یک نوع ژنتیکی می تواند هم خوب و هم بد باشد. اگر فردی به کرونا مبتلا شود، خبر بد است ولی می تواند پیام خوبی هم داشته باشد چراکه از ابتلا به ویروس اچ آی وی محافظت می کند.

به گزارش سیناپرس، زبرگ همچنین حدس می زند که این نوع ممکن است برای محافظت در برابر بیماری دیگری رمزگذاری شده باشد، بیماری که پس از آخرین عصر یخبندان به سرعت گسترش یافت. این نوع ممکن است در مقابل Variola  ویروسی که باعث بیماری آبله می شود  نیز مصونیت ایجاد کند، زیرا تقریباً همزمان با گسترش در این نوع محافظ ظاهر شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا