کبد بیمار در مردان، تغییر جنسیت می دهد!

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، کبد مردانی که به بیماری‌های مربوط به این عضو مهم بدن مبتلا هستند، جنسیت خود را تغییر می دهد. این اتفاق به عنوان بخشی از یک مکانیسم بالقوه برای محافظت کبد از خود اتفاق می افتد.

به گفته مجریان این تحقیق، کشف غافلگیرکننده فوق در جریان تحقیقی در مورد این که چرا اختلال در ساعت شبانه روزی بدن با مواردی نظیر چاقی، دیابت نوع دو و بیماری های کبدی مرتبط است، حاصل شد.

آن ها می گویند: ما وقتی در تحقیق خود، رژیم غذایی پرچربی را روی موش‌هایی اعمال کردیم که ژن ساعت شبانه‌روزی آن‌ها خاموش شده بود، انتظار داشتیم آن ها به مشکلاتی نظیر دیابت یا بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا شوند. اما این اتفاق نیفتاد و به جای آن، کبد موش‌های نر چاق، وضعیتی زنانه پیدا کرد!
محققان استرالیایی معتقدند این اتفاق عجیب احتمالاً به دلیل ماهیت محافظتی هورمون جنسی زنانه، یعنی استروژن، ایجاد شده است.به گزارش سیناپرس،گفته می شود که کبد نیز مانند اندام های تناسلی، از نظر جنسی دوشکلی است، به این معنی که تفاوت های قابل توجهی بین عملکرد متابولیک کبد مردان و زنان وجود دارد.

محققان فوق پس از مشاهده نتایج عجیب ذکرشده در موش ها، مطالعه خود را با نمونه های انسانی نیز تکرار کرده و همان نتایج را گرفتند. بنا بر اظهارات آن ها، هرچه بیماری کبدی پیشرفته‌تر باشد، زنانگی بیشتری را می توان در بافت کبد مشاهده کرد.

به گزارش سیناپرس،بر اساس این یافته ها که در نشریه معتبر PNAS منتشر شده اند، به نظر می رسد که اختلال در ریتم های شبانه روزی ممکن است با تأثیر بر سطوح هورمون هایی مانند هورمون رشد، استروژن و تستوسترون از کبد محافظت کند. چراکه ساعت درونی بدن، بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی از جمله خواب، ترشح هورمون، دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند.

گفتنی است بیماری NAFLD یا همان کبد چرب غیرالکلی در مردان بسیار شایع تر است و 25 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. اختلالات خواب از علائم شناخته شده این بیماری به حساب می آیند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا