اسکاچ آشپزخانه یک خانه عالی برای رشد میکروب ها

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند زمان آن رسیده که اسفنج یا اسکاچ آشپزخانه را برای همیشه کنار بگذاریم چرا که یک مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه دوک ایالات متحده آمریکا نشان می دهد اسفنج‌ های معمولی آشپزخانه نسبت به ظروف آزمایشگاهی از گونه‌ های باکتریایی بیشتری برخوردارند.

در واقع، مهم نیست که چقدر اسفنج ها را تعویض کنید،زیرا شما همیشه با همان مشکل مواجه خواهید شد چرا که یافته‌ های جدید نشان می ‌دهد این آلودگی نیست که باعث رشد باکتری در اسکاچ می شودT بلکه ساختار اسفنجی این وسیله، آن را به مکانی مناسب برای زندگی میکروب‌ ها تبدیل می ‌کند.

برخی از گونه های باکتریایی دوست دارند با میکروب های دیگر زندگی کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند به تنهایی زندگی کنند. در این مطالعه جدید، محققان دریافتند گونه‌ های باکتریایی که محیط زندگی مختلط را ترجیح می‌ دهند، بیشتر در اسفنج آشپزخانه زندگی می ‌کنند.

لینگچونگ یو (Lingchong You)، استاد مهندسی زیست پزشکی دانشگاه دوک، در بیانیه‌ ای دانشگاهی گفت: همانطور که پیداست، اسفنج یک راه بسیار ساده برای اجرای تقسیم ‌بندی چند سطحی جهت تقویت جامعه میکروبی است. به گزارش سیناپرس، ساختار اسفنج یک خانه عالی برای میکروب ها می سازد در حالی که پیش از این به نظر می رسید دلیل آن آلودگی باشد که محل را مناسب زندگی میکروب ها کرده است.

این نتایج می تواند به صنایعی که از باکتری ها برای پاکسازی آلودگی یا تولید محصولات تجاری استفاده می کنند کمک کند تا زیستگاه ساختاری ایده آل برای میکروب ها را در نظر بگیرند.

اسفنج ها به باکتری ها فضای زیادی برای رشد می دهند. محققان رشد جمعیت ۸۰ سویه مختلف باکتری ای کولی (E. coli) را در چندین صفحه رشد آزمایشگاهی شناسایی و ردیابی کردند. این صفحات گزینه های متعددی را برای زندگی باکتری ها از شش سرچشمه بزرگ تا ۱۵۳۶ سرچشمه کوچک فراهم می کردند.به گزارش سینلپرس، سرچشمه ‌های بزرگ محیط‌ هایی را تقلید می ‌کنند که در آن گونه‌ های میکروبی می ‌توانند با گونه‌ های دیگر مخلوط شده و زندگی کنند.

به گزارش سیناپرس، سرچشمه های کوچک فضاهای گونه های باکتریایی را تقلید می کردند که زندگی انفرادی را ترجیح می دهند. یو در ادامه توضیحاتش می گوید: بخش بندی کوچک واقعا به گونه هایی آسیب می رساند که برای بقای خود به تعامل با گونه های دیگر وابسته هستند، در حالی که تقسیم بندی بزرگ گونه هایی که زنگی انفرادی را ترجیح می دهند، حذف می کند. اما تقسیم بندی میانی به حداکثر تنوع بازماندگان در جامعه میکروبی اجازه زندگی می دهد.

یافته ها نشان می دهد که محیط های ساختاری با فضاهای بزرگ در بین آنها می تواند به رشد میکروب ها کمک کند. به گزارش سیناپرس، هنگام آزمایش یک اسفنج آشپزخانه، تیم متوجه شد که این اسفنج حتی بیش از هر تجهیزات آزمایشگاهی دیگری که آزمایش کرده ‌اند، میکروب‌ ها را در خود جای داده است.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زیست شناسی شیمیایی طبیعت (Nature Chemical Biology) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: مریم عالمی