زیر سویه اومیکرون می تواند بسیار خطرناک باشد

به گزارش سیناپرس، از منظر تخصصی، سویه BA.1 همان نوع اومیکرون است و سویه BA.2، زیرشاخه اومیکرون بوده و زیر سویه اومیکرون نیز نامیده می شود. بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط محققان ژاپنی، این زیر شاخه جدید اومیکرون در همسترها باعث آسیب ریه ها و کاهش وزن به میزان بسیار بیشتری از BA.1 شد.
اعضای این تیم تحقیقاتی در مورد موضوع فوق اعلام کردند: تحقیقات چند مقیاسی ما نشان می دهد که خطر زیر سویه BA.2 برای سلامت جهانی به طور بالقوه بالاتر از سویه BA.1 است. به بیان ساده تر، زیر سویه اومیکرون به مراتب جدی تر از سویه اصلی این نوع جهش یافته از ویروس کرونا است.

گفتنی است که طی این آزمایش جدید ، عفونت‌ های حیوانات با سویه اومیکرون و زیر شاخه اش مقایسه شده و علاوه بر همسترها، نتایج مشابهی در بین موش‌ها نیز دیده شد. به نظر می رسد هر دو سویه از محافظت ناشی از واکسیناسیون کووید۱۹ دوری کرده و واکسن گریز هستند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر موارد فوق الذکر، محققان دریافتند که درمان های آنتی بادی مونوکلونال موفقیت کمتری در درمان حیوانات با زیر شاخه اومیکرون دارند. یعنی زیر شاخه اومیکرون از اومیکرون بیماری زاتر است. 

به گفته محققان درمان آنتی ‌بادی مونوکلونال خاص casirivimab و imdevimab تقریبا روی زیر سویه اومیکرون بی اثر است. علاوه بر این زیر سویه اومیکرون تا ۳۵ درصد بیشتر از سویه اصلی در برابر درمان سوترویماب (casirivimab) کووید مقاوم است. 

محققان در ادامه توضیحات خود می گویند: به طور خلاصه، داده‌ های ما نشان می ‌دهد که زیر سویه BA.2 نگران ‌کننده‌ ترین نوع کووید ۱۹ برای سلامت جهانی است. در حال حاضر، هر دو سویه BA.2 و BA.1 با هم به عنوان اومیکرون شناخته شده و تقریباً غیرقابل تشخیص هستند. به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد باید زیر سویه BA.2 باید به‌ عنوان یک نوع نگران ‌کننده منحصربه‌ فرد شناخته شده و عمیقاً مورد نظارت قرار گیرد. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا