ماهواره های جدید استارلینک به مدار رفتند

به گزارش سیناپرس، یک راکت فضایی  فالکون  ۹ از مجتمع پرتاب فضایی شماره ۴۰  در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پس از یک روز تأخیر به دلیل وضعیت هوایی توانست محموله جدید ماهواره های استارلینک را به مدار زمین منتقل کند.
این ماموریت شامل محموله ۴۶ ماهواره استارلینک بود که همه این ماواره ها ۶۲ دقیقه پس از بلند شدن در مدار زمنین مستقر شدند اگرچه تایید استقرار موفقیت آمیز تا حدود ۲۰ دقیقه بعد به دلیل عدم پوشش ایستگاه زمینی انجام نشد.

گفتنی است این موشک یازدهمین پرواز خود را با فرود روی یک سکوی دریایی در نزدیکی باهاما تکمیل کرد. این سکو پیش از این میزبان فرود ماموریت خدمه تجاری Demo-2، ماموریت باری CRS-21، ماهواره Anasis-2، دو ماموریت اشتراکی حمل و نقل و پنج ماموریت Starlink بود. گفتنی است این پرتاب، هفتمین ماموریت فالکون ۹ در سال جاری بوده و همچنین چهارمین پرتاب استارلینک در سال ۲۰۲۲ محسوب می شد. پیش از این و طی ماموریت های فوق الذکر،  ماهواره تصویربرداری راداری CSG-2 ایتالیا، چندین محموله طبقه ‌بندی شده به فضا ارسال شده بودند.

به گزارش سیناپرس، این اولین پرتاب از زمان ماموریت سوم فوریه بود که ۴۹ ماهواره Starlink را در مدار قرار داد. با این حال، شرکت اسپیس ایکس پنج روز بعد اعلام کرد که بیش از ۴۰ ماهواره استار لینک به دلیل طوفان خورشیدی در ارتفاعات پایینی که ماهواره‌ها در آن قرار می‌گیرند منتقل می شود که این موضوع  در نهایت باعث شد تعداد زیادی از ماهواره های فوق دچار آسیب دیدگی شده از کار افتاده و در جو از بین بروند.

گفتنی است که اسپیس ایکس با این ماموریت رویکرد متفاوتی در پیش گرفت. اسپیس ایکس در پخش اینترنتی پرتاب این ماهواره ها، درباره از دست دادن مجموعه قبلی ماهواره های استارلینک صحبتی نکرده و در عوض توجه خود را بر نقاط عطف اخیر مانند به روز رسانی در توسعه موشک های استارلینک و برنامه Polaris برای ماموریت های خدمه خصوصی در Crew Dragon و Starship متمرکز شد.
به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است مجموعه دیگری از ماهواره های استارلینک قرار است تا سه روز دیگر و در تاریخ ۲۵  فوریه با یک راکت فضا پیمای  فالکون ۹ از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به مدار زمین پرتاب شود.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: spacenews
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا