آزار جنسی زنان در محل کار،باعث افزاش فشار خون می شود

به گزارش سیناپرس، گزارش علمی جدیدی که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد تجاوز و آزار جنسی زنان که در محیط های کاری رایج هستند، می توانند خطر بروز طولانی مدت فشار خون بالا را در زنان افزایش دهند. چنین خطری خود موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در چنین زنانی می گردد.

طبق این یافته ها، تلاش های عمومی برای کاهش بروز تجاوز یا آزار و اذیت جنسی علیه زنان که به عنوان ضربه روحی یا تروما مطرح هستند، می توانند در بسیاری از سطوح مهم باشند، از جمله این که می توانند به عنوان راهی موثر برای بهبود سلامت قلبی عروقی درازمدت زنان مطرح گردند.

بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، تقریباً 43 درصد از زنان در ایالات متحده با سن 20 سال و بالاتر، دچار فشار خون بالاتر از 80/130 میلی‌متر جیوه هستند.به گزارش سیناپرس، فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است و این بیماری ها نیز عامل اول مرگ و میر جهانی زنان هستند، به طوری که از هر سه نفر، عامل مرگ یکی به حساب می آیند.

به گفته پژوهشگران مدرسه سلامت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون، ما می دانیم که تجارب مربوط به خشونت جنسی در قالب تجاوز جنسی و آزار جنسی در محل کار رایج هستند و زنان به طور نامتناسبی قربانی چنین خشونت هایی می شوند، به طوری که 13 تا 44 درصد از آنان، تجاوز جنسی و 80 درصد نیز آزار جنسی را در محل کار خود گزارش می کنند. 

آن ها می افزایند: ما احساس کردیم که بررسی رابطه بین اشکال رایج خشونت جنسی با خطر ابتلا به فشار خون بالا، می تواند به عنوان امری مهم مطرح باشد. چنین پیوندی می تواند به شناسایی اولیه عواملی که بر سلامت قلبی عروقی درازمدت زنان تأثیر می گذارند کمک کند.

این محققان در مطالعه خود، داده‌های جمع آوری شده از حدود 120 هزار پرستار 24 تا 42 ساله در طول هفت سال را تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، آن ها میزان بروز خشونت جنسی و سایر آسیب‌های روانی و همچنین اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و علائم افسردگی را در این افراد مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، یکی از هر پنج زن بررسی شده گزارش داد که به فشار خون مبتلا شده است و این موضوع با بررسی سوابق پزشکی تأیید شد.

در مقایسه با زنانی که هیچ تجربه تجاوز یا آزار جنسی در محل کار را گزارش نکرده بودند، زنانی که دچار هر دو مورد شده بودند، بالاترین خطر ابتلا به فشار خون بالا را داشتند.

آن ها معتقدند: یافته‌های ما مبنی بر این که داشتن تجربه هر دو مورد، یعنی هم تجاوز و هم آزار جنسی در محل کار، بالاترین خطر ابتلا به فشار خون را ایجاد کرده است، بر اثرات ترکیبی قرار گرفتن در معرض خشونت‌های جنسی متعدد بر سلامت قلبی عروقی درازمدت زنان تأکید می‌کنند.

گفتنی است این یافته های عجیب و نیازمند توجه بیشتر، در نشریه پزشکی Journal of the American Heart Association منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا