جشن تولد یک سالگی استقامت در مریخ

به گزارش سیناپرس، مریخ نورد  Perseverance یا همان استقامت یک سالگی آغاز ماموریت خود را جشن گرفت و به این ترتیب سازمان فضایی ناسا توانست دستاوردی بزرگ در دنیای ستاره شناسی به دست آورد.

ماموریت مریخ نورد استققامت در ۳۰ جولای تابستان ۲۰۲۰ همزمان با پرتاب فضاپیمای این مریخ نورد از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا آغاز شد. از آن زمان، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا JPL  در بیانیه ‌ای خاطرنشان کرد، مجموعه ‌ای از دستاوردها از جمله رکوردهای مسافتی جدید را در سیاره سرخ به دست آورده است.

طی این یک سال بخش مطالعات زمین شناسی روباتیک استقامت، نخستین نمونه های هسته سنگی را از سیاره ای دیگر جمع آوری کرده و همچنین نخستین نمونه اولیه ژنراتور اکسیژن را در مریخ آزمایش کرد. از دیگر دستاوردهای این ماموریت، پرواز Ingenuity  یا اولین هلیکوپتر روباتیکی که در سیاره ای دیگر بلند شد، محسوب می شود.

به گفته آژانس فضایی ناسا، مریخ نورد استقامت همچنین اخیراً رکورد بیشترین مسافت طی شده توسط یک مریخ نورد در طول یک روز را شکست و با استفاده از نرم افزار AutoNav خود در ۱۴ فوریه تقریباً ۳۲۰ متر را در سطح سیاره سرخ طی کرد
به گزارش سیناپرس، مریخ نورد استقامت که بیشترین دوربین های ارسال شده به مریخ را حمل می کند، تقریباً اولین کمپین علمی خود را در دهانه ای که میلیاردها سال پیش شامل یک دریاچه بود، به پایان رساند.

هم اکنون این مریخ نورد در حال جمع ‌آوری هسته‌ های سنگی از کف دهانه ای در مریخ است و این ماموریت، اولین گام در کمپین بازگشت نمونه مریخ به شمار می رود.به گزارش سیناپرس، بر اساس اعلام ناسا دو نمونه دیگر طی هفته‌ های آینده جمع ‌آوری خواهد شد که دانشمندان معتقدند می ‌توانند محدوده سنی شکل ‌گیری و دریاچه Jezero را فراهم کنند.
به گزارش سیناپرس، توماس زوربوخن، معاون مدیر اداره ماموریت علمی ناسا طی بیانیه ‌ای در این رابطه گفت: نمونه ‌هایی که مریخ نورد استقامت، جمع ‌آوری کرده است.

گفتنی است که سفر مریخ نورد استقامت تاکنون با چند مشکل نیز مواجه شده است. اولین تلاش این مریخ نورد برای حفاری یک هسته سنگ، ناموفق بود و برخی از سنگریزه ها مانع از پیشرفت این عملیات طی در ماه گذشته شدند.

در خاتمه گفتنی است هدف اصلی ماموریت استقامت، انجام مطالعات اختر زیست ‌شناسی و شناسایی نشانه‌ های حیات میکروبی باستانی در مریخ است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: foxnews
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا