کشف دایناسوری به بزرگی یک اتوبوس مدرسه با پنجه هایی مرگبار

به گزارش سیناپرس اردبیل، دیرینه شناسان موفق به شناسایی فسیل نوعی دایناسور غول پیکر شده اند که پنجه هایی بسیار مرگبار و شبیه به تیغه قیچی یا چاقو داشت. نکته جالب توجه این است که این دایناسور گیاهخوار بوده و کارشناسان معتقدند، این سلاح در هنگام مبارزه با شکارچیان مفید بود و حتی ممکن است از آن برای برش میوه استفاده شود.

این دایناسور که Portellsaurus sosbaynati نام دارد، عضو گروه تخصصی ایگوانودون ها به نام  styracosternans  بود. بررسی فسیل این دایناسور نشان می دهد وی دارای سوراخ های بینی بزرگی بوده و ترکیبی از حس بویایی خوب و چنگال های بلند می توانست وی را به یک جوینده عالی تبدیل کند. به گزارش سیناپرس، یک دم بلند و سنگین نیز برای حفظ تعادل وی در هوا وجود داشت که باعث می شود ترکیب این دایناسور به طور کامل برای دانشمندان شناخته شود.

به گفته دیرینه شناسان، پورتلزاروس حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش در غرب اروپا و  اسپانیا زندگی می کرده و ارتفاع آن کمی بیش از ۳ متر، وزن آن بیش از چهار تن و طول وی  به حدود ۸ مترمی رسید. به گزارش سیناپرس، این جانور از روی استخوان فک حفر شده در قبرستان حیوانات ماقبل تاریخ در پورتل در منطقه کاتالونیا شناسایی شد. پورتلزاروس پسر عموی دایناسورهای گیاهخواری است که بقایای آن ها در چین و نیجر امروزی پیدا شده است.

دکتر آندرس سانتوس-کوبدو سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره این دایناسور جدید گفت: این موجود، حیوان بزرگی با شست میخ دار پنجه های مرگبار و سوراخ های بینی بزرگ بوده و گیاهخوار محسوب می شود.

به باور دیرینه شناسان، کشف فسیل پورتلزاروس نور تازه ای را بر شناخت روند تکامل پرنده پاها می اندازد. آنها کار خود را به عنوان چرندگان دوپای کوچک آغاز کردند و از نظر اندازه و تعداد رشد کردند. در نهایت، آنها به یکی از موفق ترین گروه های گیاهخواران در جهان عصر کرتاسه تبدیل شدند و بر چشم انداز آمریکای شمالی، اروپا و آسیا تسلط یافتند.
گفتنی است فسیل پورتلزاروس حدود ۱۳۰ میلیون سال قدمت دارد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS ONE منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا