درمان یک زن مبتلا به ایدز با کمک سلول های بنیادی

به گزارش سیناپرس، روز گذشته در کنفرانس تخصصی رتروویروس‌ها و عفونت‌های فرصت ‌طلب در دنور گزارشی جدید ارائه شد که بر اساس آن مشخص می شود نخستین زن در تاریخ پزشکی توانست پس از دریافت پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان خون، از شر ویروس ایدز خلاص شود.

این مورد، سومین فرد در طول تاریخ پزشکی است که در طول درمان سرطان موفق به درمان ایدز شده و همچنین اولین موردی است که شامل خون بند ناف می‌ شود، رویکردی جدید تر که ممکن است این درمان را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد.
از منظر تخصصی، از زمان دریافت خون بند ناف برای درمان لوسمی میلوئید حاد – سرطانی که در سلول ‌های خون ‌ساز در مغز استخوان شروع می‌ شود – این زن به مدت ۱۴ ماه در حال بهبودی و عاری از ویروس ایدز بوده است.به گزارش سیناپرس، نکته جالب این که وی در طول این مدت استفاده از داروهای ضد اچ آی وی را نیز متوقف کرده بود.

دو مورد قبلی تجربه درمان ایدز در دو لاتین تبار و سفید پوست گزارش شده بوده که سلول ‌های بنیادی بالغ را دریافت کرده بودند که بیشتر در پیوند مغز استخوان استفاده می ‌شوند.
شارون لوین، رئیس منتخب انجمن بین المللی ایدز، طی  بیانیه ای در این رابطه گفت: این سومین گزارش از درمان در این شرایط و اولین گزارش در مورد یک زن مبتلا به اچ آی وی است.

به گزارش سیناپرس، این تحقیقات بخشی از یک مطالعه بزرگتر تحت حمایت ایالات متحده است که توسط دکتر ایوون برایسون از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس و دکتر دبورا پرساود از دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور انجام شده است.به گزارش سیناپرس، هدف این مطالعات، پیگیری شرایط ۲۵  فرد مبتلا به اچ آی وی است که تحت پیوند سلول های بنیادی گرفته شده از خون بند ناف برای درمان سرطان و سایر بیماری های جدی قرار می گیرند.

بیماران در این آزمایش ابتدا تحت شیمی درمانی قرار می گیرند تا سلول های ایمنی، سلول های سرطانی را از بین ببرند. سپس پزشکان سلول ‌های بنیادی را از افراد دارای جهش ژنتیکی خاص به این بیماران پیوند می‌ زنند. دانشمندان بر این باورند که سیستم ایمنی این بیماران پس از دریافت سلول های بنیادی، در مقابل ایدز مقاوم می شود.

منبع: ibtimes