استفاده از کامپیوتر برای پیش بینی روند انتشار آنفولانزا

آنفولانزا در طول دو دهه اخیر به یکی از بیماری های دردسرساز برای جوامع بشری تبدیل شده است زیرا انتشار ناگهانی آن موجب غافلگیری جوامع شده و با توجه به اینکه این امر ممکن است در یک منطقه، بیشتر از یک دفعه اتفاق بیفتد، عملا نمی توان هیچگاه از آن آسودگی داشت. حال این شرایط در کشورهایی که در مناطق آب و هوایی نیمه گرمسیری قرار دارند می تواند شدیدتر از مناطق دیگر باشد زیرا ممکن است در طول یک سال، انتشار آنفولانزا با شدت های مختلف در زمان های مختلف به چشم بخورد.

حال دانشمندان دانشکده سلامتی عمومی دانشگاه میل من کلمبیا با همکاری دانشمندان فعال در بخش سلامت عمومی دانشکده علوم دارویی دانشگاه لی کا شینگ که یکی از مراکز تحت نظارت دانشگاه هنگ کنگ است، موفق به ابداع روشی برای پیش بینی این امر شده اند.

در تحقیقات این افراد روشی به کار گرفته شده است تا بتوان با کمک کامپیوتر به پیش بینی شرایط زمان وقوع و شدت همه گیر شدن آنفولانزا در کشورهایی مانند هنگ کنگ که دارای آب و هوای نیمه گرمسیری هستند دست زد. در این تحقیقات از اطلاعات جمع آوری شده از 50 کلینیک درمانی که به درمان بیماران مبتلا به آنفولانزا می پرداخته اند استفاده شده است و داده های این مراکز در بازه های زمانی بین سال های 1998 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفته اند.

حال با استفاده از این اطلاعات، یک سیستم کامپیوتری موفق به پیش بینی صحیح وقوع 46 مورد از همه گیر شدن آنفولانزا شد. در این پیش بینی ها نکات بسیار جالبی به چشم می خورد که مهم ترین آن پیش بینی شدت رخداد به صورت صحیح بوده است. این سیستم موفق شده است تا هر دو نوع آنفولانزای فصلی و یا غیر فصلی و اپیدمیک را پیش بینی کند و حتی مواردی مانند H1N1 نیز به درستی توسط این سیستم کامپیوتری پیش بینی شده اند.

در این روش، نقطه اوج همه گیری به مدت سه هفته پیش از وقوع آن قابل پیش بینی خواهد بود. البته دقت این پیش بینی برابر با 93 درصد است. حال دانشمندان قصد دارند تا با استفاده از این روش به پیش بینی شرایط پیش رو دست زده و بتوانند به مناطقی مانند هنگ کنگ که 7 میلیون نفر جمعیت دارد و یا کشور کلمبیا، اطلاعاتی مفید جهت پیش بینی و پیش گیری از سرعت گرفتن شدت ابتلا ارائه کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا