با این روش می توان روند دیابت را معکوس کرد

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد که کاهش ده  درصدی وزن در بیماران دیابتی می تواند شانس بهبودی را در مقایسه با بیمارانی که وزن کم نمی کنند، دو برابر کند.

این یافته بدان معناست که افراد مبتلا به دیابت می توانند با کاهش تدریجی وزن بر این بیماری غلبه کنند. دکتر هاجر دامبا میلر (Hajira Dambha-Miller)  ، نویسنده اول این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: مدتی است که می دانیم با استفاده از اقدامات نسبتاً شدید مانند برنامه های فشرده کاهش وزن و محدودیت شدید کالری، می توان دیابت را به حالت بهبودی برگرداند. این مداخلات می تواند برای افراد بسیار چالش برانگیز بوده و دستیابی به آنها برای بسیاری از افراد دشوار است.

نتایج مطالعات ما نشان می دهد که ممکن است بتوان با کاهش ده درصدی وزن طی پنج سال نخست تشخیص دیابت نوع دو از این بیماری نجات پیدا کرد. این شرایط برای بسیاری از افراد انگیزه ‌بخش‌ تر و در نتیجه دست یافتنی ‌تر خواهد بود.

گفتنی است بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا بوده و در خطر ابتلا به بیماری های قلبی، نابینایی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی قرار دارند. در این شرایط مصرف دارو همراه با تغییرات مثبت در شیوه زندگی می تواند به بیماران کمک کند تا با این وضعیت کنار بیایند.

مطالعات جدید نشان داده شده است که رژیم‌های ورزشی سخت یا برنامه‌های مبتنی بر رژیم غذایی شدید، سطح گلوکز خون را به حالت عادی بر گردانده و دیابت را درمان می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، برنامه‌ های مدیریت کاهش وزن معمولاً به محدودیت‌های کالری و رژیم شدید غذایی در یک دوره زمانی کوتاه نیاز دارند. مطالعات گذشته نشان داده است که از هر ۱۰ بیمار تازه تشخیص داده شده ۹ نفر و ۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت طولانی مدت با پیروی از یک رژیم غذایی فشرده کم کالری به مدت هشت هفته تحت نظارت بالینی، از این بیماری بهبود یافته اند.

رژیم غذایی بسیار کم کالری شامل مصرف ۷۰۰ کالری در روز است که  برابر با خوردن یک چیزبرگر بزرگ می شود.پروفسور سیمون گریفین، از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: این امر اهمیت مدیریت وزن را در بیماران دیابتی تقویت می کند. بر این اساس می توان مدعی شد که از طریق تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی امکان بهبود شرایط دیابت وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، دیابت نوع ۲  اگرچه یک بیماری مزمن است اما می تواند منجر به عوارض قابل توجهی شود، خوشبختانه این  مطالعه نشان می دهد که می توان با رژیم غذایی و ورزش آن را کنترل و حتی معکوس کرد. شرح کامل این این مطالعه در مجله تخصصی  Diabetic Medicine منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا