حرکت در مرزهای دانش در گرو عبور از دره مرگ است

دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در گفتگو با سیناپرس با اشاره به اهمیت رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور گفت: با توجه به اینکه یکی از موانع اصلی در مسیر رشد شرکت های دانش بنیان، مقاومت اقتصاد سنتی در مقابل اقتصاد دانش بنیان است، باید برنامه های مدونی را برای حذف آن طراحی کرد. در واقع همیشه اقتصاد سنتی در برابر دانش بنیان مقاومت کرده؛ در حالیکه امروزه نیازمند توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور هستیم.

وی افزود: علاوه بر آن فقدان نقدینگی و کمبود فضای استقرار هم از دیگر موانع رشد دانش بنیان ها در کشور است. همچنین از دیگر موانع رشد دانش بنیان ها، زمان  بر بودن بومی کردن فناوری در کشور است که زمان زیادی را می طلبد. گفتنی است، امروزه سرعت رشد فناوری ها به قدری زیاد است که طولانی بودن روند بومی شدن آن، عملا آن ها را از دایره مصرف خارج می کند.  

زیست بوم فناوری در کشور نیاز به تکامل دارد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به این امر که چرخه زیست بوم فناوری زاییده انقلاب اسلامی است، گفت: خوشبختانه زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور تقریبا تکمیل شده و امروز باید در راستای حفظ و تکامل آن تلاش کنیم و از رویکردهای مهم در راستای دست یابی به این هدف رصد فناوری های نوین است.

وی ادامه داد: ما باید در دنیا به دنبال نوآوری و فناوری های نو پدید باشیم و در لبه فناوری حرکت کنیم. در واقع باید ببینیم چه فناوری هایی در دنیا جریان سازی می کند و پیش بینی کنیم که در آینده ما به چه فناوری هایی احتیاج داریم. به گفته خیرالدین؛ دو نوع  فناوری داریم، فناوری سخت و نرم که تمام طراحی ها و ایده های نو در حوزه فناوری های نرم پیاده می شود که در عرصه هنر، معماری و علوم انسانی، نمود دارد.

این مقام مسوول با اشاره به اهمیت توسعه فناوری های نرم در کشور گفت: طبق تفاهم نامه ای که جهاد دانشگاهی با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نزدیک به یک سال پیش منعقد کرد، این نهاد متولی توسعه فناوری های نرم در کشور شد؛ در پی این تفاهم نامه معاونت فناوری هم به این توافق رسید که مسوولیت توسعه فناوری نرم در کشور را جهاد دانشگاهی بر عهده بگیرد.

خیرالدین افزود: در نتیجه این اقدام باید گفت؛ ظهور و تاثیر مستقیم فناوری های نرم در جامعه از سوی جهاد دانشگاهی در نمایشگاه دستاوردهای این نهاد مشهود بود و خوشبختانه مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت های ارزنده ای در این زمینه به ثمر رسانده است؛ در واقع جهاد دانشگاهی با تاسیس این مجموعه توانست گام های موثری در کشور در راستای توسعه آن بردارد.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در بخش پژوهش ها و ایده های دانشگاهی در راستای توسعه دانش بنیان ها گفت:همواره صندوق های سرمایه گذاری نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق پژوهش و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران که برای حمایت از ایده ها و شرکت های دانش بنیان تاسیس شده است، فعالیت های ارزنده ای را در تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری کشور به ثمر رسانده اند؛ حال از آنجایی که دانشگاه ها یکی از مکان های تولید ایده به حساب می آیند، برای اینکه ایده ها در دانشگاه ها به نمونه آزمایشگاهی برسند، نیازمند سرمایه گذاری است.

وی افزود: در واقع با توجه به اینکه تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه ها از شرایط مطلوبی برخوردار نیست؛ خواهان کمک از سوی صندوق های سرمایه گذاری هستیم. گفتنی است، در ادبیات فناوری اصطلاحی وجود دارد با عنوان دره مرگ؛ به این معنا که بسیاری از ایده ها در مسیر تبدیل شدن به محصول به دلیل عدم امکانات لازم از بین می رود و در نهایت نزدیک به70  درصد ایده ها در نطفه می ماند و رشد نمی کند.

به گفته خیرالدین، تبدیل شدن ایده به نمونه آزمایشگاهی آن را از افتادن بر دره مرگ نجات می دهد بنابراین برای رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه گذاری هوشمندانه هستیم و اگر ایده ها از این مسیر به سلامت گذر کند بی شک می توانیم سریع تر به مرز دانش برسیم.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا