علائم آنفولانزا در یک دایناسور تشخیص داده شد

به گزارش سیناپرس اصفهان، محققان کانادایی برای اولین بار توانستند گلودرد و علائمی شبیه آنفولانزا را در یک دایناسور تشخیص دهند.
این دایناسور که بنا به دلایلی نامشخص از روی نام خواننده، دالی پارتون، نامگذاری شده است، در سال 1990 در پارک ملی یلوستون در مونتانا پیدا شد، اما تشخیص آنفلولانزا در آن جدید است.

کری وودراف، فارغ‌التحصیل از دانشگاه تورنتو، می‌گوید: خیلی خوب است که توانسته‌ایم استخوان 150 میلیون ساله دالی را نگه داریم و در واقع تشخیص دهیم که آن دایناسور در هنگام بیماری چه احساس بدی داشته‌ است.

وودراف و تیمی از محققان بقایای دالی را مطالعه کردند و دریافتند که او ممکن است به دلیل اولین بیماری شناخته‌شده شبیه به علائم ریوی پرندگان، در سن 20 سالگی و به مرگ زودهنگام مرده باشد.

وودراف در مصاحبه‌‌ای با Canadian Press گفت: آنچه در دالی تشخیص دادیم با عفونت‌های تنفسی در پرندگان بسیار همسو بود. این عفونت تا حد زیادی شبیه به یک بیماری تنفسی بود که پرندگان با تنفس هاگ‌های قارچی به آن مبتلا می‌شوند.

این محقق گفت: عفونت از ریه‌ها به استخوان‌ها منتقل شده است؛ تصویربرداری شبیه اشعه ایکس به نام کت‌اسکن نشان داد که ممکن است برجستگی‌های نامنظمی که از استخوان غیرعادی تشکیل شده است در اثر عفونت ایجاد شده باشد.

وی افزود: گلودرد دالی، واقعاً گلودرد بود. این بقایای اسکلتی، دایناسوری به طول 60 فوت، وزن 5.5 تن و گردن بسیار دراز را به تصویر می‌کشد که به مقدار زیادی قرص گلودرد برای تسکین درد نیاز داشته است.

وودراف گفت: اگر می‌توانستید وارد ماشین زمان شوید و به زمانی که دالی با این عفونت زنده بود، برگردید، به وضوح می‌توانستید ببینید که این حیوان بسیار بسیار بیمار بوده است.

مترجم: طیبه جعفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا