تاثیر منفی آنتی اکسیدان بر پوست‌های جوان

تاکنون کِرِم‌های زیادی به بازار آماده‌اند که دارای مواد آنتی اکسیدان بوده و وعده کاهش سرعت پیری و اثرات ضد چین و چروک پوست را می‌دهند. اما بر اساس مطالعه‌‌ای جدید این نوع از کرم‌ها حداقل برای جوانان زیانبار است.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها جلوی فعالیت رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند. رادیکال‌های آزاد اتم‌هایی هستند که الکترون‌های خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل، اتم‌های سلول‌های سالم را می‌دزدند و همین مساله موجب ایجاد واکنشی به نام «اکسیداسیون» در سلول‌ها و در نهایت آسیب به آنها می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها در عوض به رادیکال‌های آزاد خنثی یک الکترون می‌دهند و جلوی تخریب هر چه بیشتر را می‌گیرند.

رادیکال‌های آزاد به عنوان یکی از محصولات جانبی متابولیسم بدن تولید می‌شوند. همنین برخی منابع خارجی نظیر دود سیگار و یا سایر آلاینده‌های هوا نیز می‌توانند دارای رادیکال آزاد باشند. سالهاست که متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که از غذاهای دارای آنتی اکسیدان بالا و یا کرم‌های ویژه دارای این مواد برای کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد بر روی پوست استفاده شود. اما این یافته جدید درستی این ادعا را حداقل در مورد جوانان زیر سئوال می‌برد.

در این مطالعه، پژوهشگران با دستکاری ژنتیکی موش‌های آزمایشگاهی، نوعی موش را پرورش دادند که مقدار زیادی رادیکال آزاد (مشابه مقدار این مواد در بدن انسان) در بدنش تولید می‌شد. اگر باورهای موجود در مورد رادیکالهای آزاد را مبنای قضاوت قرار دهیم، در این صورت باید انتظار داشته باشیم که این موش‌ها به سرعت پیر شوند. اما پژوهشگران در کمال شگفتی مشاهده کردند که کیفیت پوست این جانوران بهبود قابل مشاهده‌ای یافته بود. آنها این گونه نتیجه گیری کردند که رادیکال‌های آزاد تا سن 50 سالگی، اثرات مثبتی بر روی سن انسان دارند.

این پژوهشگران می‌گویند مصرف مقدار زیادی کرم آنتی اکسیدان دار می‌تواند برای پوست افراد بیست تا سی ساله بسیار زیانبار باشد. گفتنی است که بتاکاروتن و ویتامین سی هر دو از موادی هستند که محتوای آنتی اکسیدان زیادی دارند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا