چتر نجات طراحان باید بر سر بازار زیورآلات کشور باز شود

به گزارش سیناپرس، محمد رضا آبسی، کارشناس حوزه  کسب و کار زیورآلات در نشست برخط با محوریت «زیورآلات و بازار جهانی» معتقد است؛ هر شیء که جنبه زیبایی و گرانبهایی داشته باشد در دسته زیورآلات محسوب می شود و طراحان، بازیگران اصلی عرصه این صنعت هستند.

وی با اشاره به اهمیت حضور طراحان در بازار زیورآلات گفت: اگر می خواهیم نگرش صنعتی در عرصه زیورآلات را تقویت و به عنوان یک صنعت به آن نگاه کنیم، باید شرایط موجود را با بازارهای اطراف در کشورهای دیگر مقایسه کنیم؛ اینکه بدانیم آن ها چه اقداماتی راستای توسعه تجارت به ثمر رسانده اند و ما تا کجا پیش رفته ایم.  

آبسی درباره موانع اصلی توسعه صنعت زیورآلات  افزود: فراهم نبودن بازار فروش یکی از مشکلات اساسی ما در توسعه صنعت زیورآلات این است؛ به عبارت دیگر به فرض تولیدات مرغوب، اگر بستر مناسب برای فروش فراهم نشود، امری مهمل است و سود چندانی عاید تولید کنندگان نمی شود.

کارشناس حوزه کسب و کار زیورآلات با تاکید بر اینکه بنکداران در ایران عموما توجهی به هنر زیبایی شناسی در عرصه زیورآلات ندارند؛ گفت: عموما در عرصه فروش زیورآلات واسطی به نام بنکدار وجود دارد که به فراخور سرمایه ای که گذاشته است، به دنبال سود خود است. در اصل حفظ اصالت هنری برای بنکدار اهمیت چندانی ندارد و صرفه اقتصادی برایش از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: درواقع بنکداران ایرانی تمایلی به بالا بودن کیفیت هنری زیورآلات ندارند؛ به همین دلیل است اغلب اجناس در عرصه زیورآلات کپی برداری از طرح های پرفروش است و معمولا جنبه هنری و زیبایی شناسی آثار دنبال نمی شود.

آبسی گفت: در کشور ما طراحان جایگاه در خوری در بازار فروش زیورآلات ندارند و برای اینکه بتوانیم شاهد طراحی های هنرمندانه و جدید در بازار باشیم، باید  اجازه بدهیم طراحان نقش فعالی در این عرصه ایفا کنند. گفتنی است؛ فعالیتهای هنری هنرمندان در عرصه زیورآلات مغفول مانده است؛ برای مثال اغلب مردم تفاوت کار دست با آثاری که با دستگاه تولید شده است را نمی دانند همچنین در کشور ما سواد لازم در ارائه محصولات زینتی وجود ندارد.

هنر رو به افول زیورآلات در ایران

به گفته آبسی، موانع زیادی برای ورود هنرمندان و خلاقان به بازار زیورآلات وجود دارد و چون وارد بازار نمی ‌شوند، باید گفت هنر طراحی زیورآلات در ایران رو به افول است. همچنین اغلب طراحان به دلیل وضعیت مالی نا مساعد، ترجیح می دهند آثار خود را به هر قیمتی بفروشند. در کل وجود طراح و در جریان بازار افتادن آن ها  کمک زیادی به پویایی این هنر می کند.

جشنواره ها برای آموزش مردم

آبسی خاطرنشان کرد: از دیگر معضلات ما در ایران این است که زحمت و اصالت آثاری که با دست ساخته می شود، عموما دیده نمی شود و برای ارزش گذاری روی این آثار باید به تفهیم مردم از طریق شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه ها بپردازیم و بدانیم تنها هدف از ساخت زیورآلات فروش ‌آن نباشد. در حقیقت راه حل اصلی تغییر طریقه ارائه محصولات است و در راستای آن باید به طراحان بال و پر داد تا آثار خود را به روز کنند.

وی افزود: از دیگر راه حل ها برای ایجاد بازارهای پر رونق در عرصه زیورآلات تلفیق سنت و آن چیزی است که جامعه می پسندد. در واقع ما باید بتوانیم علاوه بر حفظ اصالت زیورآلات ایرانی، بازار فروش آن را ارتقا دهیم؛ اینجاست که طراحان نقش بسیار مهمی دارند و می توانند اصلی ترین عاملان توسعه صنعت زیورآلات در ایران باشند؛  اگر چنین فرآیندی رخ ندهد؛ صنعت زیورآلات ایران به نهایت کار خود می ‌رسد و باید پرونده آن را برای همیشه ببندیم.

وی افزود: از راهکارهای مهم تغییر در شیوه ارائه محصولات در بازار زیورآلات آموزش و فرهنگ سازی است، همچنین تلفیق سنت و با سلیقه مردم می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

آبسی گفت: بنابراین هم در توسعه فناوری و ابزارهای ساخت زیورآلات و هم در صنایع دستی، وجود طراح لازمه پیشرفت و توسعه است. آن ها باید در صنایع دستی ذائقه مردم را بشناسند و به تلفیق آثار قدیمی با آثار جدید بپردازند.

وی با اشاره به اهمیت کاربرد فناوری در عرصه ساخت  تولید زیورآلات گفت: کاربرد فناوری و ماشین آلات زمانی برای توسعه صنعت زیورآلات مفید است که طراحان نقش کلیدی داشته باشند؛ در واقع اگر طرحی استانداردهای لازم را داشته باشد، فروخته می ‌شود؛ بنابراین اینجا تنها کسانی که می توانند به بازار فروش کمک کنند طراحان هستند و فناوری بدون عملکرد موثر طراحان عملاً کاری برای صنعت زیورآلات نمی ‌کند.

ترکیه، یک تجربه موفق

آبسی درباره توسعه کشور ترکیه در ساخت و فروش زیورآلات گفت: از کشور هایی که توسعه چشمگیری در ساخت و فروش زیورآلات داشته است به گونه ای که توانسته حتی آثار خود را به ایتالیا که مهد زیورآلات بوده است هم صادر کند، ترکیه بوده است.  

وی ادامه داد: آن ها با راه‌اندازی یک بورس در این زمینه توانستند تجارت خود را توسعه دهند و در بیشتر کشورها بازارسازی کنند؛ یکی از اقدامات مهمی که ترکیه در توسعه صادرات زیورآلات و صنعت زیورآلات انجام داد، ایجاد شهرک سازی و گردآوری تمام دست اندرکاران آن ها بود. گفتنی است، ظرفیت تولید زیورآلات ترکیه چهارصد تن در سال است که نزدیک به سه هزار تولید کننده، پانصد عمده فروش و ۲۵۰۰۰ خرده فروش دارد؛ اما در ایران همیشه تعداد واسطه ها بیشتر از تولید کنندگان بوده است؛ به همین دلیل سود واسطه ها بیشتر از تولید کننده ها بوده است.

به گفته این کارشناس حوزه کسب و کار زیورآلات،  بازار هدف ترکیه به 100کشور رسیده است و ظرفیت تولید آن هر ساله رو به افزایش بوده است همانگونه که پیش تر گفته شد، فناوری ها در صنعت زیورآلات بدون وجود طراحان عملاً کاربردی ندارد و ترکیه توانسته است با به کارگیری طراحان در عرصه فناوری صنعت زیورآلات خود را توسعه بخشد.

با توجه به موارد یاد شده باید خاطر نشان کرد: با وجود اینکه کشورمان از اصالت غنی در بحث ساخت زیورآلات دست ساز برخوردار است؛ با دو گام اساسی یکی حمایت همه جانبه از طراحان در بازار های فروش و کاربرد فناوری و ماشین آلات می توانیم نسبت به ارزآوری و توسعه اقتصادی بر مبنای توسعه صنعت زیورآلات امیدوار باشیم. حال اینکه چقدر ساز و کارهای دولتی نسبت به توسعه چنین صنایعی اولویت قائل هستند خود جای سوال دارد.

گفتنی است؛ این  نشست برخط در ذیل سلسه گفتار جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی که از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بر گزار می شود، به میزبانی دکتر فواد نجم الدین، فعال عرصه زیورآلات که در صفحه رسمی جایزه ملی زیورآلات ایرانی منتشر شد.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا