ارز دیجیتال چیست و مقدمه‌ای بر سولانا

Solana در سال 2017  توسعه یافت، ارز دیجیتال سولانا یک پروژه منبع باز است که در حال حاضر توسط تیم Solana مستقر در ژنو، در حال توسعه می‌باشد، بلاک چین این ارز دیجیتال توسط Solana Labs مستقر در شهر سانفرانسیسکو ساخته شده.

 Solana از نظر تعداد تراکنش‌ها، پردازش بسیار سریعتری نسبت به ارزهای دیگری مانند بیت کوین داشته باشد. همچنین کارمزد تراکنش به میزان قابل توجهی در مقایسه با بلاک چین‌های رقیبش مانند اتریوم کمتر است.

ارز رمزپایه‌ای که بر روی بلاک چین سولانا اجرا می‌شود، به نام Solana (SOLUSD) و با نماد SOL، تا کنون تقریباً نزدیک به 12000٪ افزایش یافته است، و با ارزش و حجم بازار بیش از 66 میلیارد دلار، پنجمین ارز دیجیتال بزرگ و محوب می‌باشد.

قیمت لحظه ای سولانا

مزیت‌های ارز دیجیتال سولانا

Solana یک بلاک چین مناسب برای میزبانی توکن‌های غیرمتمرکز و مقیاس پذیر است.سولانا می‌تواند تراکنش‌های بسیار بیشتری را در هر ثانیه پردازش کند و کارمزد تراکنش‌های بسیار کمتری را نسبت به بلاک چین‌های رقیب مانند اتریوم و بیت کوین دارد.

ارز دیجیتال بومی سولانا، که دارای علامت SOL است، دارای ارزش بازار بیش از 66 میلیارد دلار است که آن را به پنجمین ارز دیجیتال بزرگ تبدیل کرده.Solana یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) است و همچنین از فناوری جدیدی به نام اثبات تاریخچه (PoH) استفاده می‌کند.

مشاهده قیمت لحظه ارز دیجیتال در سایت بیتمینو

درک ساختار سولانا

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران سولانا، در نوامبر 2017 وایت پیپری منتشر کرد که در آن مفهوم اثبات تاریخ (PoH) را توضیح می‌داد. PoH مدرکی برای تأیید نظم و گذر زمان بین تراکنش‌ها است و برای رمزگذاری زمان ثبت تراکنش در یک لجر استفاده می‌شود.

در وایت پیپر منتشر شده، یاکوونکو خاطرنشان می‌کند که بلاک‌چین‌هایی که در کذشته در دسترس عموم قرار گرفتند، به زمان متکی نبودند، زیرا هر گره در شبکه بدون اطلاع از ساعت‌های سایر شرکت‌کنندگان در شبکه، به ساعت محلی خود متکی بود. فقدان یک منبع زمانی قابل اعتماد (به عنوان مثال، یک ساعت استاندارد) به این معنی است که وقتی از مهر زمانی تراکنش برای پذیرش یا رد تراکنش استفاده می‌شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر شرکت‌ کننده دیگری در شبکه، دقیقاً همان زمان را انتخاب کرده باشد. PoH این مانع را پشت سر می‌گذارد.

تاریخچه‌ ارز دیجیتال سولانا

یاکوونکو در زمینه طراحی سیستم‌های توزیع شده با یک شرکت‌ فناوری پیشرو مانند Qualcomm Incorporated (QCOM) همکاری بود. این تجربه باعث اگاه سازی او شد که یک ساعت قابل اعتماد برای همگام سازی شبکه، در سختار بلاک چین نیازاست، و زمانی که این اتفاق بیفتد، شبکه حاصل به طور تصاعدی سریعتر عمل خواهد کرد و تنها محدودیت آن پهنای باند بلاک چین است. یاکوونکو حدس زد که استفاده از اثبات تاریخچه در شبکه، سرعت بلاک چین را در مقایسه با سیستم‌های بلاک چین بدون ثبت زمان مانند بیت‌کوین و اتریوم که در تلاش بودند تا فراتر از 15 تراکنش در ثانیه (tps) گسترش یابند، افزایش می‌دهد.

تاریخچه سولانا

پیاده سازی اولیه ارز دیجیتال سولانا توسط یاکوونکو در یک پایگاه کد نویسی خصوصی آغاز شد و برای شروع از زبان برنامه نویسی C، استفاده کرد. یاکوونکو با توصیه‌ی همکار سابق خودش در کوالکام، یعنی آقای فیتزجرالد، کل دیتابیس کد را به زبان برنامه نویسی Rust منتقل کرد.

در فوریه 2018، فیتزجرالد شروع به ساخت نمونه اولیه وایت پیپر یاکوونکو کرد و متعاقباً اولین انتشار پروژه را انجام داد و نشان داد که 10000 تراکنش امضا شده را می‌توان در کمتر از نیم ثانیه، با شبکه‌ی بلاک چین سولانا تأیید و پردازش کرد. اندکی پس از آن، استفان آکریج، یکی دیگر از همکاران یاکوونکو در کوالکام، نشان داد که توان عملیاتی را می‌توان با بارگذاری تأیید امضا در پردازنده‌های گرافیکی بهبود بخشید.

با توجه به این نقاط عطف پروژه، یاکوونکو فیتزجرالد، آکریج و سه نفر دیگر را برای تأسیس شرکتی به نام Loom استخدام کرد. با این حال، پس از گذشت مدتی این شرکت به اسم Solana تغییر نام داد.

در ژوئن سال 2018، پروژه ارز دیجیتال سولانا برای اجرا در شبکه‌های مبتنی بر داده‌ی ابری، بزرگ‌تر شد و یک ماه بعد، این شرکت یک شبکه آزمایشی عمومی 50 گره‌ای، مجاز و دارای مجوز را منتشر کرد که به طور مداوم از 250000 تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کرد. حدودا تا دسامبر 2021، سولانا بیش از 40 میلیارد تراکنش را با هزینه متوسط ​​0.00025 دلار برای هر تراکنش پردازش کرده است.

فناوری و بلاک چین سولانا

هدف معماری و ساختار بلاک چین سولانا این است که نشان دهد مجموعه‌ای از الگوریتم‌های نرم‌افزاری وجود دارد که وقتی در ترکیب برای پیاده‌سازی یک بلاک چین استفاده می‌شوند، این امکان را فراهم می‌کنند که ظرفیت تراکنش، متناسب با پهنای باند شبکه مقیاس شود.

 معماری سولانا هر سه ویژگی مطلوب برای یک بلاک چین را برآورده می‌کند: مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن. معماری شبکه‌ی سولانا بر روی کاغذ و تئوری، حدود 710000 تراکنش زا در یک ثانیه (tps) در یک شبکه استاندارد و 28.4 میلیون تراکنش را در یک شبکه 40 گیگابیتی، انجام می‌دهد.

بلاک چین سولانا بر اساس مدل اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) عمل می‌کند. PoS به اعتبارسنجی‌ها (کسانی که تراکنش‌های اضافه‌شده به لجر بلاک چین را تأیید می‌کنند) اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را بر اساس تعداد سکه یا توکنی که دارند تأیید کنند. PoH به آن تراکنش‌ها اجازه می‌دهد تا خیلی سریع تأیید شوند.

سولانا در مقابل اتریوم

قیمت لحظه‌ ای سولانا به سرعت در حال افزایش است و معمولا آن را یک رقیم مناسب برای اتریوم می‌دانند. سولانا و اتریوم هر دو دارای قابلیت‌های قرارداد هوشمند هستند که برای اجرای برنامه‌های پیشرفته مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بسیار کاربرد دارند. اما چند تفاوت اساسی میان این دو ارز دیجیتال محبوب وجود دارد.

برخلاف سولانا، اتریوم یک بلاک چین اثبات سختی کار (PoW) است، در واقع استخراج‌ کنندگان باید برای حل محاسبات پیچیده به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها با هم رقابت کنند و این فناوری انرژی زیادی را مصرف می‌کند و در طولانی مدت به محیط زیست اسیب می‌زند.

بیشتر سر و صدای سولانا در سال 2021 به دلیل مزیت متمایز بودن آن نسبت به اتریوم از نظر سرعت پردازش تراکنش و هزینه تراکنش بود. سولانا می‌تواند 50000 تراکنش را در ثانیه (tps) پردازش کند و میانگین هزینه هر تراکنش چیزی حدود 0.00025 دلار است.

در مقابل، اتریوم تنها می‌تواند کمتر از 15 تراکنش در ثانیه را انجام دهد، در حالی که کارمزد تراکنش‌ها در سال 2021 رکورد 70 دلار را نیز ثبت کرد.

با این حال، اتریوم مزیت بهتری نسبت به سولانا، یعنی اکوسیستم و طرفداران عظیم خود را دارد، همچنین از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد. انتظار می‌رود ارتقای این بلاک چین، بازار‌ ارز‌های دیجیتال را مقیاس پذیرتر، ایمن تر و پایدارتر کند و در عین حال سرعت پردازش تراکنش را به طور چشمگیری افزایش دهد.

وضعیت بازار سولانا به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت بلاک چین نیز در زیر ذره بین قرار گرفت، زمانی که در 17 سپتامبر 2021 به مدت بیش از 17 ساعت پس از افزایش حجم تراکنش‌ها، که به اوج 400000 تراکنش در ثانیه رسید، دچار قطعی شبکه شد. در حالی که توکن Sol توسط این اتفاق در اخبار سقوط  بسیار زیادی داشت، اما از آن زمان این ضررها را از بین برده است و به رکورد قیمت بیش از 250 دلار در نوامبر 2021 رسید.

مقادیر کوچک تر توکن SOL

بله، توکن‌های SOL در مقادیر جزئی به نام لامپورت برای خرید در دسترس هستند. یک لامپورت دارای ارزش 0.000000001 SOL است. لامپورت‌ها به افتخار بزرگ‌ترین تأثیر فنی سولانا، لزلی لامپورت، دانشمندی که بیشتر به خاطر کارش در سیستم‌های توزیع‌شده شهرت دارد، نام‌گذاری شده‌اند.

تعداد توکن‌های ارز دیجیتال سولانا

تیم توسعه دهنده‌ی ارز دیجیتال سولانا اعلام کرده است که در مجموع 489 میلیون توکن SOL در گردش، به بازار عرضه خواهد شد که از این تعداد حدود 260 میلیون توکن وارد بازار شده است.

آیا سولانا گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

قیمت لحظه‌ ای سولانا در مدت زمان نسبتاً کوتاهی رشد سریعی نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال داشته است، بنابراین حتی کسانی که اخیراً وارد این بازار شده‌اند، سود قابل توجهی کرده‌اند.

سهام یک سود مالکیت کسری در یک تجارت است و موفقیت آن در طول زمان به رشد آن شرکت بستگی دارد. اگر سود شما رشد کند، احتمالاً سرمایه گذاری شما به خوبی انجام خواهد شد. سهام داران یک ادعای قانونی در مورد دارایی‌ها و جریان‌ نقدی کسب و کار دارند.

در مقابل، سولانا، مانند اکثر ارزهای رمزپایه محبوب، توسط هیچ دارایی اساسی پشتیبانی نمی‌شود. آنچه سولانا را تحریک به افزایش قیمت لحظه‌ ای سولانا می‌کند، خوش بینی و گمانه زنی سایر معامله گران و سرمایه گذاران است. معامله‌گران فکر می‌کنند که می‌توانند بعداً توکن‌ها را با قیمت بالاتری بفروشند، در واقع چنین نوع سرمایه گذاری‌ای «نظریه احمقانه‌ی سرمایه‌گذاری» نامیده می‌شود. بنابراین پشتیان یک ارز، به نوعی نیروی محرکه افزایش قیمت در بازار کریپتو است.

قیمت لحظه‌ ای سولانا و بررسی نهایی آن

اگر به دنبال سود‌های کوتاه مدت، با استفاده از قیمت لحظه‌ ای سولانا هستید، می‌توانید مستقیماً آنها را در صرافی‌ها معامله کنید یا می‌توانید پول خود را به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارید.

با این حال، اگر به دنبال معامله در ارز دیجیتال سولانا هستید، درک ریسک‌ها در بازار بسیار مهم است و حتی این امکان را بدهید که شاید کل سرمایه خود را از دست بدهید. بنابرین اگر شما با استفاده از قیمت لحظه‌ ای سولانا و یا دیگر ارزهای دیجیتال سود‌های کوتاه مدت به دست می‌آورید، باید بدانید که این بازار پشتوانه‌ی قوی‌ای ندارد و تنها مردم در حال چرخش این بازار هستند و توصیه‌ی ما به شما این است که محتاط‌تر عمل کنید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا