جزئیات تحقیقات برنده ایرانی جایزه راجر تیلور

به گزارش سیناپرس،این جایزه ارزشمند در سال 2015 به علت فعالیت های پژوهشی دکتر ماندانا امیری ،عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه محقق اردبیلی، برای عامل دار کردن نانوساختارهای کربنی و کاربرد آنها در ساخت حسگرهای جدید الکتروشیمیایی در دوازدهمین کنفرانس بین المللی نانوساختارهای کربنی پیشرفته در شهر سن پترزبورگ روسیه به وی اهدا شد.

جایزه راجرتیلور از سال 2013 میلادی هر سال توسط گروه کربن بریتانیا که زیر شاخه ای از انستیتو فیزیک (IOP) وجامعه شیمی پریتانیا (RSC) وجامعه شیمی صنعتی بریتانیا (SCI) است، به یادبودپروفسورفرهیخته،راجرتیلور،سالانه به یک محقق جوان که بیش از 10 سال از دوره دکتریشان نگذشته باشد و در این دوره تحقیقات ارزشمندی برروی نانوساختارهای کربنی و علوم مربوطه انجام داده باشند اهدا می شود.

دکتر ماندانا امیری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی درگفتگو با سیناپرس،درباره تحقیقات خود اظهارکرد: از سال 1382 که وارد دوره دکتری شیمی دانشگاه صنعتی شریف شدم تاکنون حدود 12 سال است که بروی نانوساختارهای کربنی و کاربرد آنها در حسگرهای الکتروشیمیایی برای اندازه گیری مواد بیولوژیکی، دارویی و زیست محیطی تحقیقات می کنم.

به گفته وی نانوساختارهای کربنی شامل نانو ذرات کربنی، نانوتیوب های کربنی، نانوفیبرها،گرافن ها و غیره هستند.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: در سه سال اخیر نیز بروی عامل دار کردن نانوساختارهای کربنی تحقیقاتی راانجام داده­ام به طوریکه یکسری گروه های عاملی بروی این نانوساختارها بنشانیم تا خواص آنها بهبود یافته و خاصیت های جدیدی به آنها داده شود وهمچنین شاهد افزایش کارایی حسگرها باشیم.

دکتر امیری خاطرنشان کرد: حسگرهای الکتروشیمیایی حسگرهای هستند که هم اکنون توجه زیادی به آنها می شود چراکه نسبت به سایرحسگرها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و کارایی بالاتری دارند.

وی با بیان اینکه حسگرها می توانند مقادیر خیلی کم از یک ماده را اندازه گیری کنند، گفت: در تحقیقاتم از خواص نانوساختارهای کربنی استفاده کرده ام چون زمانیکه ساختارهای کربنی خیلی کوچک می شوند، علاوه بر مساحت سطح بالاخواص ویژه الکتریکی دارند که باعث بهبود خواص حسگری می­شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه کاربرد این نانوساختارهای عامل دار بسیار زیاد است،گفت: از نانوساختارها برای انجام برخی از تحقیقات در حوزه ژنتیک کشاورزی استفاده می شود. در رشته عمران برای مقاوم سازی بتن و در حیطه زیست محیطی از این نوع حسگرهای الکتروشیمی برای اندازه گیری یک گاز آلاینده یا مقدار یک ماده آلاینده در فاضلاب یک کارخانه استفاده می شود. با توجه به این فواید ساخت حسگرهای الکتروشیمی ازجمله حوزه های کاری است که در دانشگاه محقق اردبیلی در حال انجام است. در نهایت حاصل تلاش های من در سال های اخیر به انتشار 32 مقاله ISI و حدود 60 مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی منجر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا