تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی

دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک ایام الله فجر بیان کرد: امیدوارم شادی که برای پیروزی انقلاب اسلامی و این فتح المبین تجربه کردیم، منتهی به ظهور حضرت حجت(عج) شود و توفیق درک آن دوره را داشته باشیم. همچنین با عرض تسلیت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی باید گفت ایشان جزو شخصیت‌هایی است که در مقاطع مختلف در شورای نگهبان و مجلس خبرگان همراه نظام بودند و در زمره ی علمای بزرگی بودند که خدمات بسیاری به حوزه‌های علمیه کشور کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سند ملی امنیت غذایی اظهار داشت: هفته پیش با وزیر جهاد کشاورزی صحبتی داشتم و ایشان یک فرصتی خواسته‌اند تا کارهای لازم را در وزارتخانه نهایی کنند و بعد به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور منتقل کنند. ایشان حامی طرح سند ملی امنیت غذایی است اما باید یک بررسی نهایی انجام دهند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: «سند و نقشه راهبردی صنایع دانش بنیان» در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی کارشناسی شود تا طرح مسئله روشن‌تری داشته باشیم و نیز با توجه به مطالبه رهبری معظم و آمادگی فضای کشور یک جدول زمانبندی تهیه کنید تا در کوتاه‌ترین مدت آن را به سرمنزل مقصود برسانیم. وزیر صنایع و وزرای مرتبط با موضوع را در جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دعوت کنیم تا در آن جلسه به جمع‌بندی روشنی با ذی‌نفعان موضوع برسیم. در این زمینه کارهایی شده است و منابع مطالعاتی و پژوهشی از میدان این کار داریم و خوشبختانه جهاد دانشگاهی نیز در این حوزه دیدگاه عمیقی دارد.

دکتر عاملی درخصوص انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران تصریح کرد: استناد شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مسئله مصوبات قبلی شورا است البته این موضوع نباید تبدیل به رویکرد صفر و یک قطعی شود. درحقیقت به هر دلیلی برخی از جوانان به کشورهای مختلف برای تحصیل رفته‌اند، اگر این دانشجویان شرایط احراز، ضوابط لازم و تحصیل در دانشگاه‌های معتبر را دارند، باید راه را برایشان باز کنیم. البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طرح خود را برای ضابطه‌گذاری در این زمینه ارایه دهند تا در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی دقیق‌تری داشته باشیم تا جمع‌بندی روشن و موثری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بحث و بررسی اعضای جلسه در زمینه ساماندهی موسسات آموزش عالی تصریح کرد: شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مسئولیت این کار را با توجه به مصلحت کلان کشور قبول کرده و واقعا در زمینه الحاقات، موردی تصمیم نگرفتیم بلکه طبق شاخص‌های تعریف شده، کار صورت گرفته است.

دکتر سعیدرضا عاملی در پایان ابراز داشت: درخواست های اصلاح و تکمیل مصوبه را بررسی می کنیم ولی به هر حال بر روی مصوبه قبلی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پایبند هستیم.

یکی از مصوبات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی استدکتر محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به دستور جلسه مبنی بر فاز اول ساماندهی موسسات آموزش عالی تصریح کرد: یکی از مصوبات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی است. واقعیت این است که اجرا شدن این طرح نظم و نسقی به آموزش عالی می‌دهد اما باید این طرح باید اولویت‌بندی شود. اقدامات مناسبی در دوره قبل انجام شده است اما با برخی از محدودیت‌ها روبرو هستیم.

دکتر زلفی‌گل تصریح کرد: یکی از حسن‌های الحاق موسسات آموزش عالی به دانشگاه مادر و بزرگ این است که رتبه دانشگاه بالا می‌رود. به عنوان مثال اگر دانشگاه بوئین "الف" ۵۰ مقاله و پنج کتاب در سال داشته باشد زمانی که به دانشگاه بزرگ "ب" وصل شود؛ رتبه دانشگاه "ب" را در سطح بین المللی ارتقاء می‌دهد.

ساماندهی موسسات آموزش عالی با هماهنگی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور باید صورت گیرد

دکتر منصور کبگانیان؛ دبیر شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به سند استراتژی توسعه صنعتی که در گذشته با رویکرد سکولار نوشته شده بود، اشاره کرد و افزود: رهبری درباره اهمیت این موضوع اشاره داشتند و باید مراقب باشیم تا دیدگاه‌های صحیح رهبر انقلاب پیاده سازی شود خوشبختانه در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تجربه خوبی در تدوین اسناد راهبردی وجود دارد.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور جلسه ساماندهی موسسات آموزش عالی بیان کرد: این بحث در دولت گذشته کلید خورد. به خاطر گستردگی طرح در تمام کشور، آن را به دو فاز اول و دوم تقسیم کردیم که در فاز اول مقرر شد یک جمع‌بندی و خروجی از کار داشته باشیم تا راهگشایی برای آینده باشد.

دانشگاه های کوچک را به دانشگاه های مرکز استان متصل کنیم

دکتر محمد حسین ساعی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی بیان کرد: در این زمینه نیازمند جداولی هستیم که در تصمیم‌گیری الحاق دانشگاه‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: می‌توان به عنوان یک سیاست دانشگاه‌های کوچک به دانشگاه‌های مرکز استان متصل کنیم و باید اشکالات در فرآیند تصمیم‌گیری‌های قبلی اصلاح شود.

با الحاق موسسات آموزش عالی با مجموعه غنی‌تری از هیئت علمی روبرو خواهیم بود

دکتر ایمان افتخاری؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی را مهم دانست و بیان کرد: برخی از کشورها با الحاق دانشگاه‌هایشان مواجهند. درحقیقت طرح الحاق و اتصال دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی کوچک‌تر به دانشگاه‌های مادر و… حائز اهمیت است. نهایتا یک دانشگاه با پردیس‌های متنوع انتخاب مناسب‌تری است لذا از این نظر الحاق توجیه دارد.

وی افزود: با الحاق موسسات آموزش عالی به مجموعه بزرگ‌تر، زمان جذب اساتید به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه اصلی نیز استاندارد بالاتری را در ذهن متقاضی ایجاد کرده‌اید و با مجموعه غنی‌تری از هیئت علمی روبرو خواهید بود.

کشور به شدت در زمینه های راهبردی احتیاج به نقشه راه دارد

در پیش از دستور دکتر مخبردزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: کشور همچنان در زمینه‌های مهم و امنیت بخش  باید اسناد راهبردی خود را تدوین کند. رهبری در دیدار تولیدکنندگان به صراحت تاکید بر این داشتند که کشور نیازمند سند نقشه صنعتی است؛ دیدگاه مقام معظم رهبری را سال‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشراف دارد اما عده‌ای قصد توجه به این نگاه را ندارند که کشور باید دارای نقشه راه بشود چون عمل به نقشه راه اجتناب ناپذیر برای دولت‌ها است. همچنین رهبری بحث دانش بنیان شدن را تاکید داشتند و فرمودند صنایع بزرگ کشور دانش بنیان نشدند و این رسالت ما را چند برابر می‌کند. با فناوری‌ها  باید دید چگونه می‌توان سیاست‌ها و اسناد راهبردی را ترجمه عملیاتی یا برش‌های عملیاتی زمانی کنیم؛ اگر اشکالاتی است باید با همکاری هم برطرف کنیم و این نافی این نیست که کشور به شدت در زمینه‌های راهبردی احتیاج به نقشه راه دارد.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به سند امنیت غذایی گفت: رهبری چند سال پیش درباره امنیت غذایی تذکر دادند و با تجربه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانیم، این موارد نیاز کشور است لذا سند امنیت غذایی کشور را طراحی و تدوین کردیم و بسیاری از وزارتخانه‌ها در این زمینه مشارکت کردند. با توجه به فرمایش رهبری در زمینه نقشه صنعتی، بخشی از صنعت در غذا است و صنعت کشاورزی و فناوری مرتبط با تامین غذا بسیار مهم است.

در جهت گیری توسعه صنعتی، بومی شدن فناوری مهم است

 پیش از دستور دکتر حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به بحث راهبردی توسعه صنعتی مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان عنوان کرد: استراتژی توسعه صنعتی اولویت‌ها، پیشران‌ها، زمینه‌ها و جهت‌گیری‌ها را مشخص می‌کند اما آنچه در جهت‌گیری توسعه صنعتی مهم می‌باشد، فناوری و بومی شدن فناوری است. آنچه مهم است باید نقشه جامع علمی کشور را در تعامل با وزارت صنعت و وزارتخانه‌های مرتبط با آن روزآمد کنیم و نیز اسناد بخشی توسعه فناوری در این حوزه‌ها را زودتر شروع کنیم و باید این دو همزمان با هم پیش برود.

سند استراتژی صنعتی باید پشتوانه علم و فناوری داشته باشد

در پیش از دستور دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند استراتژی صنعتی اظهار داشت: اگر این سند پشتوانه علم و فناوری نداشته باشد، راه به جایی نمی‌برد و ارتباط بین دانشگاه و صنعت قطع می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادهای سیستمی مبتنی بر آمایش و فناوری دارد و تصورم این است که سرمایه شورا و نهادهای درگیر می‌توانند حول محور ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مشارکت فعال داشته باشند.

در این جلسه؛ با برخی از اصلاحات پیشنهادی مرتبط با فاز یک ساماندهی موسسات آموزش عالی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده بود، موافقت شد. همچنین مقرر شد که برنامه آمایش و ساماندهی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی در دستور جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا