اندازه‌گیری ابعاد جرم فضایی مشاهده شده در مدار زمین

تاکنون تنها دو جرم فضایی شناخته شده‌اند که در مدار زمین گردش می‌کنند اما تاکنون اطلاعات دقیقی از ابعاد جرم موسوم به ۲۰۲۰ XL۵ که در سال ۲۰۲۰ میلادی با استفاده از یک تلسکوپ فضایی در هاوایی در مدار زمین شناسایی شد، در دست نبوده است.

اکنون محققان دریافتند قطر این جرم فضایی به ۱۲۰۰ متر می‌رسد که تقریبا سه برابر قطر جرم فضایی دیگری است که ۲۰۱۰ TK۷ نام داشته و در مدار زمین گردش می‌کند. به این اجرام فضایی به اصطلاح تروجان گفته می‌شود. تروجان‌ها اجرامی هستند که در مدار یک سیاره حرکت می‌کنند و در نزدیکی نقاط متعادل گرانشی موسوم به نقطه لاگرانژ تجمع می‌کنند.

به دلیل این که تروجان‌ها تنها در هنگام طلوع یا غروب خورشید قابل مشاهده هستند، شناسایی آن ها بسیار دشوار است. البته این اجرام فضایی برای همیشه در یک مدار باقی نمی‌مانند و تحمل هزاران سال نیروهای گرانشی این اجرام را از مدار خارج کرده و به فضا پرتاب می‌کند.

شناسایی تروجان‌های زمین از این جهت دارای اهمیت است که اجرام فضایی معمولا بسیار قدیمی هستند و امکان کسب اطلاعات زیادی را درباره منظومه شمسی در اختیار ما می‌گذارند. همچنین شناسایی اجرام فضایی در مدار زمین، دسترسی به آن‌ها را تسهیل می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.