میلیون ها سال زمان برای جبران انقراض جمعی لازم است

به گزارش سیناپرس، بر اساس پژوهش های یک تیم بین المللی از زیست شناسان تکاملی، دیرینه شناسان، زمین شناسان و مدل سازان دریافتند؛ بحران امروز زمین  با انقراض دسته جمعی قبلی قابل مقایسه نیست. دانشمندان می گویند که این انقراض دسته جمعی توسط انسان به دلیل تخریب زیستگاه، تغییرات آب و هوا، بهره برداری بیش از حد از منابع، آلودگی و گونه های مهاجم ایجاد می شود.

آخرین انقراض حدود ۷۶ درصد از همه گونه های موجودات روی کره زمین از جمله کل گروه های جانوری مانند دایناسورها را از بین برد. نتایج تحقیقات قبلی نشان داد که ناپدید شدن موجودات دریایی در پی برخورد یک سیارک به زمین به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شده بود، با این حال، این میزان به شدت تحت الشعاع زیان های آتی قرار خواهد گرفت.

دکتر توماس نوبائر (Thomas Neubauer) بوم‌ شناس دانشگاه جاستوس لیبیگ گیسن آلمان، در بیانیه ‌ای می ‌گوید: حتی اگر امروز تأثیر ما بر موجودات زنده جهان متوقف شود، نرخ انقراض احتمالاً برای مدت طولانی بالا خواهد ماند.

دانشمندان هشدار می دهند که یک سوم گونه های زنده آب شیرین در قرن آینده ناپدید خواهند شد. به گزارش سیناپرس، به گفته دانشمندان یافته ها نشان می دهد که چشم انداز این سیاره در آینده بسیار وخیم است. تقریباً ۱۲ میلیون سال طول کشید تا تعادل بین گونه ‌های اصلی و در حال انقراض دوباره برقرار شود.

با این حال سرعتی که امروزه گونه های جانوری را با آن از دست می‌ دهیم بی ‌سابقه بوده و حتی در طول انقراض‌ های بزرگ گذشته نیز هرگز به آن دست نیافته‌ بودیم. خساراتی که در دهه ‌ها تا قرن‌ های آینده ایجاد می ‌شود، میلیون‌ها سال طول می ‌کشد تا جبران شود.

از دست دادن گونه‌ ها موجب به وجود آمدن تغییراتی در کل گونه خواهد شد و در درازمدت، تمام اکوسیستم‌ها را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. دکتر نوبائر می گوید: ما برای حفظ سلامت انسان، تغذیه و تامین آب شیرین به محیط های آب شیرین متکی هستیم. او می ‌افزاید که شدت کاهش تنوع زیستی فعلی با  انقراض پایانی کرتاسه که دایناسورها را کشت، رقابت می ‌کند.

او در ادامه می افزاید، بسیاری از گونه ها عمدتاً به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر اثر تأثیرات انسانی در معرض انقراض هستند. تخریب زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی، آلودگی و وجود گونه های مهاجم از جمله دلایل اصلی کاهش موجودات زنده زمین هستند.

تیم محققان  عنوان می کنند: بیش از ۵۰۰ گونه جانوری مستقر در خشکی حدود ۲ دهه آینده در آستانه انقراض هستند. در این راستا، محققان خواستار اقدامات حفاظتی جهانی فوری برای جلوگیری از فروپاشی فاجعه بار اکوسیستم شدند. به گزارش سینا،گونه هایی که به طور خاص در معرض خطر انقراض قرار دارند شامل کرگدن سوماترا، خرچنگ جزیره کلاریون، لاک پشت غول پیکر اسپانولا و قورباغه هارلکین هستند.

گزارش ها همچنین نسبت به کاهش فاجعه بار ماهیان آب شیرین هشدار می دهد که تقریباً یک سوم آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند. در آب‌های بریتانیا، ماهیان خاویاری و بوربوت ناپدید شده‌اند، ماهی قزل آلا در حال انقراض بوده و مارماهی اروپایی به شدت در خطر نابودی قرار دارد. بخش اعظم این کاهش ها ناشی از وضعیت بد رودخانه ها بوده که بیشتر در نتیجه آلودگی، ساختن سدها و تخلیه فاضلاب اتفاق افتاده است.

به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه بحران تنوع زیستی کنونی بسیار سریعتر از رویداد انقراض جمعی ۶۶ میلیون سال پیش پیشرفت می کند، دوره بهبود و خنثی سازی ممکن است حتی خیلی طولانی تر باشد. علیرغم وجود حیات کوتاه بشر روی کره زمین، ما باعث می شویم که اثرات اعمالمان بیش از میلیون‌ها سال روی این سیاره باقی بمانند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Earth & Environment منتشر شده است.