این هورمون باعث اعتیاد به رابطه جنسی می شود

به گزارش سیناپرس، بسیاری از معتادان به رابطه جنسی از بحث در مورد این مشکل بهداشتی خجالت می کشند، زیرا این موضوع در بیشتر جوامع به شدت تابو بوده و در نتیجه امکان یافتن درمان برای این معضل دشوار است.

بر اساس مطالعات جدید انجام شده در این رابطه، تفاوت در میزان اکسی توسین در بدن توضیح می دهد که چرا برخی از مردان از اعتیاد جنسی رنج می برند و برخی دیگر نه.

اگرچه رابطه جنسی برای سلامتی انسان بسیار مفید است، اما کسانی که به آن معتاد شده و کنترل خود را از دست داده اند، از همان مشکلاتی رنج می برند که همه اعتیادها در انسان ایجاد می کنند. به گزارش سینا،این افراد معمولا دچار از دست دادن کنترل، اضطراب و افسردگی شده و  در واقع، اعتیاد به رابطه جنسی می تواند زندگی شخصی و حرفه ای فرد معتاد را از بین برده و حتی در برخی موارد شدید منجر به خودکشی شود.

محققان در این پژوهش در نظر داشتند به منظور بهبود درمان افرادی که از اعتیاد جنسی رنج می برند، علت دقیق این عارضه را بیابند. به گزارش sinapress، به همین دلیل آن ها نمونه خون ۶۴ مردی را که برای درمان اعتیاد جنسی خود تحت درمان قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کرده و آنها را با نمونه خون ۳۸ مردی که زندگی جنسی سالمی داشتند، مقایسه کردند. در نتیجه مشخص شد میزان اکسی توسین در بدن افراد معتاد به رابطه جنسی بیشتر از مردان دیگر بود.

به گزارش سیناپرس، طی این مطالعه، محققان برای تایید یافته های خود، خون معتادان رابطه جنسی را قبل و بعد از اینکه تحت درمان رفتاری شناختیCBT  قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که سطح اکسی توسین بیماران پس از اتمام تمام جلسات روانشناسی کمتر بود.

دکتر آندریاس شاتزیتوفیس (Andreas Chatzittofis)، پژوهشگر ارشد این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: ما دریافتیم که مردان مبتلا به اختلال رفتار جنسی اجباری نسبت به مردانی که در حالت عادی بودند، سطوح اکسی توسین بالاتری داشتند. طی این مطالعه، درمان شناختی – رفتاری منجر به کاهش میل و سطح اکسی توسین بیماران شد. در نهایت، لازم به ذکر است که زنان نیز می توانند از اعتیاد جنسی رنج ببرند، اگرچه محققان در مطالعه فعلی خود به این موضوع نپرداخته اند.

در خاتمه باید توجه داشت که اعتیاد جنسی به طور کلی نیاز به میل جنسی قوی دارد و این مطالعه نشان داده است که مردانی که بیش از حد به دنبال رابطه جنسی هستند سطوح بالاتری از اکسی توسین در خون خود داشته و راه درمان آنها پایین آوردن سطح این هورمون است. به گزارش سینا پرس، پژوهشگران معتقدند درمان به واسطه این هورمون می تواند برای بیمارانی که دچار ناتوانی جنسی هستند، راهکاری مناسب محسوب شود و این روش درمانی مطمئناً به بسیاری از زوج ها کمک می کند تا زندگی جنسی خود را بهبود بخشند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز