آیا شبکه های اجتماعی واقعا باعث افسردگی افراد می شود؟

به گزارش سیناپرس، شبکه های اجتماعی برای بسیاری از افراد به عنوان ابزاری برای نمایش اغراق آمیز زندگی و شادی مصنوعی بوده و بیشتر کاربران در این شبکه ها شاهد لحظات خوش و شادی های دیگران هستند.

بسیاری از محققین باور دارند که این موضوع سبب بروز افسردگی در افرادی می شود که واقعیت زندگی خود را با بخش نمایشی زندگی دیگران مقایسه می کنند. تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه بروک در کانادا نشان می دهد که استفاده از رسانه های اجتماعی شروع افسردگی را پیش بینی نمی کند و این نتیجه گیری در تضاد با مطالعات قبلی است که ادعا می کنند استفاده از رسانه های اجتماعی باعث افسردگی می شود.

گفتنی است،این مطالعه بر خلاف تحقیقات قبلی، شرایط روانی افراد را تا شش سال دنبال کرد تا ببیند استفاده از رسانه‌های اجتماعی تا چه حد با افسردگی در ارتباط است. به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان داد که کاربران دائمی شبکه ‌های اجتماعی فاقد نشانه های پیشرفت افسردگی بودند.

در این میان پژوهشگران دریافتند گروهی از جوانان  و به ویژه دختران نوجوان که دارای نشانه های افسردگی هستند، بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می کردند.به گزارش سیناپرس، این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌ های اجتماعی باعث افسردگی نمی ‌شود، اما می‌تواند موجب بهتر یا بدتر شدن شرایط افسردگی در کاربران شود.

تیلور هفر (Taylor Heffer) سرپرست این تیم مطالعاتی درباره یافته های فوق گفت:  یافته های ما در تضاد با این ایده است که بر اساس آن افرادی که از رسانه های اجتماعی به میزان زیاد استفاده می کنند به مرور زمان افسرده تر می شوند. در عوض، ما دریافتیم دختران نوجوانی که احساس ناراحتی می‌ کنند ممکن است به رسانه‌ های اجتماعی روی بیاورند تا احساس بهتری داشته باشند. 

در این مطالعه ۵۹۴  نوجوان کانادایی از کلاس های ششم، هفتم و هشتم به مدت دو سال و همچنین ۱۱۳۲ دانشجوی مقطع کارشناسی به مدت شش سال مورد بررسی قرار گرفتند.

تیلور هفر دلیل این استراتژی مطالعاتی را چنین توضیح می دهد: شما باید در طول زمان افراد مشابهی را دنبال کنید تا به این نتیجه برسید که استفاده از رسانه های اجتماعی علائم افسردگی بیشتر را پیش بینی می کند یا خیر؟ با استفاده از دو نمونه طولی بزرگ، ما توانستیم این فرض را به صورت تجربی آزمایش کنیم.

به گزارش سیناپرس، نتایج نشان داد که استفاده از رسانه های اجتماعی باعث ایجاد افسردگی  نمی شود. با این حال، به ‌ویژه در میان دختران نوجوان، افسرده بودن، باعث علاقه و تمایل بیشتر به استفاده از رسانه‌های اجتماعی می شود.

سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: ممکن است گروه‌های مختلفی از مردم وجود داشته باشند که به دلایل مختلف از رسانه ‌های اجتماعی استفاده ‌کنند. برای مثال، ممکن است گروهی از افراد از رسانه‌ های اجتماعی برای مقایسه اجتماعی خود و اطرافیانشان استفاده کرده یا زمانی که احساس ناراحتی می ‌کنند به آن روی ‌آورند، در حالی که گروه دیگری از افراد ممکن است به دلایل مثبت ‌تری مانند حفظ ارتباط با دوستان وارد شبکه های اجتماعی شوند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی journal Clinical Psychological Science منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا