درمان سرطان پروستات پیشرفته به کمک داروی آنتی بادی جدید

به گزارش سیناپرس،در یک مطالعه که توسط محققان بین المللی در مورد سرطان پروستات انجام شده است،دانشمندان مسیرهای مورد استفاده این نوع سرطان برای فرار از سیستم ایمنی بدن را بررسی کرده و موفق به شناسایی یک داروی آنتی بادی شده اند که به طور قابل توجهی میزان بقای فرد را بهبود می بخشد.

این تحقیق روی سگ ها به عنوان جانوران مدل انجام شده چرا که اخیرا ثابت شده است، سگ ها مدل علمی بسیار بهتری برای مطالعه سرطان پروستات نسبت به موش ها هستند.

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان در سراسر جهان است. به گزارس سیناپرس، در مراحل پیشرفته این بیماری درمان هایی وجود دارد که در بیشتر موارد تنها برای مدت کوتاهی موثر است و در نهایت بیماری نسبت به هر نوع درمان دیگری مقاومت نشان می دهد و به نقطه ای می رسد که نمی توان امیدی به درمانش داشت.

به گزارش خبرگزاری سینا،محققان، فرضیه ای را مطرح کرده اند که بر اساس آن، کنترل نوع خاصی از گلبول های سفید به نام سلول های T تنظیمی یا به اختصار Treg ها، ممکن است توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و در نتیجه حمله به سلول های سرطان پروستات و همچنین برخی دیگر از انواع سلول های سرطانی بالا ببرد.

Treg ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. آن ها به نوعی تضمین می کنند که گلبول های سفید خون که غالبا سلول های خارجی را شناسایی و مورد حمله قرار می دهند، سلول های خودی بدن را اشتباها به عنوان خارجی در نظر نگرفته و به آن ها حمله نکنند.

به همین دلیل است که Treg ها را گاهی اوقات سلول های T سرکوبگر نیز می نامند، زیرا آن ها سیستم ایمنی را به شکل کنترل شده سرکوب می کنند تا از حمله به سلول های خودی جلوگیری شود.به گزارش sinapress، با این حال تصور می‌شود که برخی از انواع سلول‌های سرطانی می‌توانند Treg ها را فریب دهد و خود را به عنوان سلول های عادی بدن جا بزنند و از این طریق، تحت حمایت آن ها در مقابل سیستم ایمنی بدن قرار گیرند.

بنابراین اگر پزشکان بتوانند راهی برای تغییر تولید این گلبول ها ایجاد کنند و میزان آن را کاهش دهند، شاید بتوان از روش فوق به عنوان یک ایمونوتراپی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته استفاده کرد.

اما با توجه به این که پیشتر، انجام آزمایش های مربوطه در این راستا روی موش های آزمایشگاهی، به نتایج مشخص و مطلوبی نرسیده بود، محققان از دوست باوفای انسان، یعنی سگ استفاده کرده و نتایج موثری گرفته اند.

به گفته دانشمندان دانشگاه توکیو که هدایت این تحقیق را به عهده داشته اند، غده پروستات در سگ ها شباهت های زیادی با غده پروستات انسان دارد. این حیوانات نیز از بروز قابل توجه سرطان پروستات رنج می‌برند و بیماری فوق در آن ها، ویژگی‌های بالینی و الگوی رشد بسیار مشابهی با انسان دارد.

بنابراین، محققان از سگ‌های مبتلا به سرطان پروستات برای انجام دو کار پژوهشی مختلف استفاده کردند؛ اول مطالعه مکانیسم مولکولی که زمینه‌ساز نفوذ Treg به درون سلول های سرطانی است، و دوم، بررسی اثر یک درمان ضد Treg.

به گزارش سیناپرس، آن ها به کمک دارویی به نام موگامولیزوماب که یک داروی آنتی‌بادی شبیه‌سازی شده از سایر گلبول‌های سفید خون است، مشاهده کردند که سگ‌های تحت آزمایش کاهش قابل توجه Treg ها را در گردش خون خود نشان می دهند.

بر این اساس، درمان فوق در سگ ها موجب شد که میزان بقای آن ها به دنبال ابتلا به سرطان پروستات، بهبود یافته و عوارض جانبی کمتری را نیز نشان دادند.

حال محققان با معرفی روش استفاده از سگ ها به عنوان مدلی برای مطالعات پیشرفته سرطان پروستات، امیدوارند تحقیق خود را با انجام آزمایش های بالینی ادامه داده و تحقیقات را به سوی آزمایش های انسانی هدایت نمایند.به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه Journal for ImmunoTherapy of Cancer منتشر شده اند.